Stena Line expanderar på Östersjön


2020-10-15

Den banbrytande ombyggnationen utförs av Stena RoRo och Sedef Shipyard i Turkiet.
Bild: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard
Den banbrytande ombyggnationen utförs av Stena RoRo och Sedef Shipyard i Turkiet.

Färjorna kommer bli uppgraderade och förlängda innan de återvänder till Stena Line, som en modernare och mer flexibel flotta.
Bild: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard
Färjorna kommer bli uppgraderade och förlängda innan de återvänder till Stena Line, som en modernare och mer flexibel flotta.

Färjorna kommer förlängas med en 36 meter lång mittsektion. När ombyggnationen är klar kommer färjorna vara 222 meter långa och ha en kapacitet på 200 kabiner, 970 passagerare och 30 procent större fraktkapacitet.
Bild: Sedef Shipyard
Färjorna kommer förlängas med en 36 meter lång mittsektion. När ombyggnationen är klar kommer färjorna vara 222 meter långa och ha en kapacitet på 200 kabiner, 970 passagerare och 30 procent större fraktkapacitet.

RoPax-fartyget Stena Lagan är ett av de förlängda fartygen som kommer färdas på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils. Så här såg hon ut innan förlängningen.
Bild: Stena Line
RoPax-fartyget Stena Lagan är ett av de förlängda fartygen som kommer färdas på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils. Så här såg hon ut innan förlängningen.

Färjerederiet Stena Line stärker sin position i den expansiva regionen Östersjön. Med två nya större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils ökar de fraktkapaciteten med 30 procent under 2021 och tar samtidigt upp kampen om resemarknaden på Östersjön.


Stena Line är ett av världens ledande färjerederier för frakt och passagerare med totalt 18 linjer i Europa, varav tre i den expansiva regionen Östersjön. År 2012 tog Stena Line över linjen mellan Nynäshamn och Ventspils och sedan dess har verksamheten mer än dubblerats, från ett fartyg och 10 avgångar i veckan, till dagens två fartyg som gör totalt 24 avgångar per vecka.

Nu stärker Stena Line erbjudandet till kunderna ytterligare genom att under våren 2021 byta till de två större och modernare RoPax-fartygen Stena Lagan och Stena Mersey som innan de går i trafik ska både förlängas och moderniseras. Därmed ökar Stena Line fraktkapaciteten på linjen med 30 procent och tar samtidigt upp kampen om resemarknaden på Östersjön med en attraktiv ombordupplevelse och den kortaste restiden sjövägen mellan Sverige och Baltikum.

– Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder för sjötransporter i Östersjön. Det är en expansiv region där vi redan idag har en stark närvaro såväl inom transport som turism. Vi stärker nu ytterligare vår position med två nya moderna fartyg, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.


Förlängda fartyg från Irländska Sjön
De två modernamoderna RoPax-fartygen Stena Lagan och Stena Mersey är byggda på det italienska Visentinivarvet år 2005 och har tidigare seglat på Stena Lines linje mellan Belfast och Liverpool. Innan de går i trafik på sin nya linje i Östersjön ska de genomgå en unik förlängning och modernisering. Förutom att de får en helt ny 36 meter lång mittsektion och därmed 30 procent ytterligare fraktkapacitet samt ett separat bildäck, får de också effektiv genomkörande lastning och lossning.

Interiören uppdateras enligt Stena Lines moderna ljusa skandinaviska design som även använts på rederiets fem nybyggda fartyg. Passagerarutrymmena kommer efter ombyggnationen att innehålla 200 hytter av hög kvalitet, nya butiksytor, loungeområden med vilstolar och ett nytt soldäck akterut. För chaufförerna som reser med fartygen lanseras konceptet ”Truckers Lounge”, en matsal endast för chaufförer, som finns på flera andra Stena Line-fartyg.

Det första av fartygen, Stena Lagan befinner sig just nu på skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet för ombyggnation och förväntas att gå i trafik under det första kvartalet. Stena Mersey seglar på linjen Belfast-Liverpool fram till årsskiftet och ska sedan förlängas och modifieras på samma varv under våren och beräknas gå i trafik på sin nya linje innan högsäsongen under sommaren 2021.  

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en kombination av frakt och passagerare. De två nya fartygen blir ett fantastiskt tillskott till våra kunder och vi ser fram emot att välkomna dem ombord, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland sedan 1 oktober.


Fakta: Linjen Nynäshamn-Ventspils
Överfarten på 8,5 h mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland är den kortaste och snabbaste sjövägen mellan Sverige och Baltikum och är en populär linje för både transport och turism. Linjen spelar en viktig roll i infrastrukturen för godstransporter mellan Sverige och Lettland och transporterar bland annat mycket material till byggsektorn och tillverkningsindustrin men också möbler och livsmedel.


Fakta: De nya fartygen:

Namn: Stena Lagan och Stena Mersey
Byggda: År 2005 vid skeppsvarvet Cantiere Navale Visentini
Modifierade/förlängda: År 2020/2021 vid skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet
Längd: 222 meter
Passagerarkapacitet: 970
Fraktkapacitet: 2 875 längdmeter + separat bildäck
Hyttkapacitet: 200



Källa: Stena Line