Stena Lines nya färja färdig för leverans


2020-10-21

Namnet Embla har likt systrarna Estrid och Edda koppling till Stena Lines skandinaviska arv. Embla betyder ”den första kvinnan” i nordisk mytologi.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Namnet Embla har likt systrarna Estrid och Edda koppling till Stena Lines skandinaviska arv. Embla betyder ”den första kvinnan” i nordisk mytologi.

Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.

Den 14 oktober var det dags för kölläggning av två längre E-Flexers som ska levereras 2022, På plats fanns Stenas site team.
Bild: CMI Jinling Weihai Shipyard
Den 14 oktober var det dags för kölläggning av två längre E-Flexers som ska levereras 2022, På plats fanns Stenas site team.

Stena Lines VD Niclas Mårtensson tar plats i Regeringens Elektrifieringskommission.
Bild: Emelie Asplund
Stena Lines VD Niclas Mårtensson tar plats i Regeringens Elektrifieringskommission.

Stena Lines nybyggda färja Stena Embla har under veckan varit ute till havs på sin första provtur. Färjan som är den tredje av fem färjor som byggs för Stena Line i Kina klarade sina ”sea trials” med högsta betyg och är färdig för leverans senare i år enligt plan, trots den pågående pandemin.

Stena Embla är den tredje av fem färjor som Stena Line bygger tillsammans med systerföretaget Stena RoRo på skeppsvarvet CMI Jinling i Weihai, Kina. Trots den pågående pandemin beräknas Stena Embla att levereras enligt plan i slutet av november för att under början av 2021 börja trafikera på Stena Lines färjelinje mellan Belfast och Liverpool på Irländska Sjön.

“Sea trials” är den första riktiga provturen till havs och under ett antal dagar testas bland annat motorer, manövrerbarhet, samt säkerhets- och navigationsutrustning. Precis som sina systerfartyg Stena Estrid och Stena Edda, som gick i trafik på Irländska Sjön under våren 2020, klarade Stena Embla sin första provtur till havs med högsta betyg. Bland annat visade hon upp E-Flexerns imponerande bränsleeffektivitet som är 25 procent lägre än de befintliga färjorna i Stena Lines flotta.

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla sjösätts alla på Irländska Sjön under 2020 och 2021 och är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering och närvaro i regionen. I november firar Stena Line 25 år i Belfast som idag är en av av Stena Lines viktigaste hamnar och totalt går sex av Stena Lines 18 färjelinjer på Irländska Sjön.  

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson. 


Kölläggning av ytterligare två färjor
Stena Line meddelar också att kölläggningen av ytterligare två färjor av modellen E-Flexer skett vid CMI Jinling Weihai Shipyard i mitten av oktober. Färjorna som beställdes 2018 är en längre variant som ska levereras till Stena Line under 2022. Vart de ska trafikera är inte officiellt. 



Källa: Stena Line