Nya stambanor riskerar bli en storstadsangelägenhet


2020-11-04

Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.
Bild: Jönköpings kommun
Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.

Trafikverket fick tidigare i år i uppdrag av regeringen att se över nya stambanor för höghastighetståg med ett kostnadstak på 205 miljarder. I veckan presenterades förslag med nya dragningar och stationslösningar som innebär stora avvikelser från det tidigare överenskomna i Sverigeförhandlingen. I förslaget har Tranås station försvunnit helt och Jönköping och Värnamos stationer är placerade utanför stadskärnan.

– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger regionråd (S) och TIM-nämndens ordförande Marcus Eskdahl.
– Vi kan konstatera att det just nu ser ut som om det största och viktigaste samhällsbyggnadsprojektet i Sverige i modern tid riskerar att reduceras till ett infrastrukturprojekt för tågresor mellan landets tre storstäder. Vi ska komma ihåg att Sverigeförhandlingens förslag innebär att både stad och landsbygd ska kopplas upp på de nya stambanorna.

Men Jönköpings län och dess kommuner är inte ensamma om att drabbas hårt av de nya förslagen. Även andra stationer som exempelvis Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås få externa stationslägen. Genom att föreslå färre stationer längs stambanorna, och att lägga stationer utanför stadskärnorna, påstår Trafikverket att de klarar regeringens kostnadstak. Rapporten innehåller dock ingen redovisning av hur stora besparingarna blir när de olika stationerna flyttas till externa lägen. Inte heller redovisas vilka samhällsekonomiska nyttor som går förlorade genom dessa åtgärder.

– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun.
– De nya stationerna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur och integreras i berörda stadsstrukturer. Valet av stationsorter och stationslägen är helt avgörande för att de nya stambanorna ska kunna bli den motor för hållbar samhällsutveckling och arbetsmarknadsförstoring som det är tänkt.

Den 2-3 november höll Trafikverket hearings med berörda regioner och kommuner för att hämta in synpunkter på sina utredningsalternativ. Såväl Marcus Eskdahl som Ann-Marie Nilsson, men också företrädare för Aneby, Tranås, Vaggeryds och Värnamo kommun, deltog vid dessa hearings. Den gemensamma ståndpunkten från länets sida är att det material som Trafikverket har presenterat inte är tillräckligt detaljerat för att kunna ta ställning. Utredningsalternativen saknar konsekvensanalyser och det går inte att avläsa exakt vad effekterna blir.

– Samhällsnyttorna har stått i fokus från första början i det här projektet och det vi kan se i de nya utredningsalternativen är att nyttorna blir betydligt mindre och i vissa fall uteblir helt. Den regionala nyttan finns inte med i systemet längre, säger Ann-Marie Nilsson och Marcus Eskdahl.

Genom Sverigeförhandlingen presenterades en helhetslösning för byggandet och där centrala stationslägen var avgörande för att nyttor och regionförstoringar skulle göras möjliga. Att Trafikverket nu känner sig tvungna att lämna den planering som gjorts, både vad gäller antal stationer och stationslägen är oroväckande. Både Region Jönköpings län och samtliga kommuner framhåller att ett betydande utrednings- och förhandlingsarbete för att maximera potentialen i samhällsutvecklingen redan har genomförts i Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen 28 februari nästa år.



Källa: Jönköpings kommun