Allt färre reser med Skånetrafiken – och färre betalar


2020-11-19

Resandet med kollektivtrafik i Skåne har närapå halverats.
Bild: Skånetrafiken
Resandet med kollektivtrafik i Skåne har närapå halverats.

Antalet skåningar som reser kollektivt ligger nästan på hälften av hur många som reste samma tid förra året. Fuskåkandet stiger och kontrollverksamheten har därför intensifierats. Intäkterna ligger 996 miljoner lägre än budget och det samlade resultatet är efter oktober är 597 miljoner lägre än budget. Det framgår i Skånetrafikens månadsrapport för oktober 2020.

I vecka 46 var det 17 procent färre som reste med både buss och med Pågatågen och 28 procent färre reste med Öresundstågen än i vecka 43 innan de nya restriktionerna. Resandet på buss är 49 procent lägre, på Pågatågen 42 procent lägre och på Öresundståg 61 procent lägre än vecka 46 2019. Siffran för Öresundståg är extra låg på grund av den stora avstängningen mellan Helsingborg och Ängelholm. För vecka 45 var samma siffra 52 procent.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att alla följer de nya rekommendationerna och vi uppmanar fortsatt till att bara resa när du behöver det och att undvika rusningstid. Men det är ytterst allvarligt att vi förlorar så stora summor pengar varje dag som vi gör i nuläget. Vi gör allt vi kan för att det ska vara tryggt att resa med oss för de som behöver. Och vi är redo att välkomna alla våra resenärer tillbaka till Skånetrafiken när pandemin klingar av, säger Ulf Welin, tillförordnad trafikdirektör på Skånetrafiken.


Kontrollanter ute i trafiken
De senaste månaderna har det varit en tydlig ökning bland dem som reser utan giltigt färdbevis. Nu har Skånetrafiken full fokus på att bryta utvecklingen. Skånetrafiken har varje dag kontrollanter ute i trafiken – både i uniform och civila. Störst antal resenärer utan biljett har hittats på stadsbussarna i de större städerna. Förra veckan konstaterades vid visa kontroller visar att fusket uppgår till 10 procent. I jämförelse är det normalt 2 procent av de kontrollerade resenärerna som inte har en giltig biljett.

– Man ska alltid ha en giltig biljett när man reser med oss men vi märker att det finns de som låter bli att göra rätt för sig. En av orsakerna till att färre har en giltig biljett är sannolikt att framdörrarna är avstängda och att du som resenär inte behöver passera föraren. I nuläget arbetar vi intensivt med att hitta lösningar för att åter kunna öppna framdörrarna ombord, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef Buss, Skånetrafiken.

Stor kundnöjdhet med Serviceresor
Hos Serviceresor har resorna i höst inte minskat i samma utsträckning som övriga kollektivtrafiken. Det beror bland annat på att alla sjukresor körs med en resenär i fordonet, vilket kräver en större fordonskapacitet. Innan pandemin gjordes ungefär 5500 resor per dygn och nu ligger antalet resor på cirka 4500 per dygn. Trots den höga belastningen på resorna är det en hög punktlighet, kundnöjdheten och känslan av trygghet är hög. Den senaste statistiken när det gäller kundnöjdheten ligger 3 procentenheter högre än målet på 88 procent.

Den digitala utvecklingen hos serviceresor sker löpande. Efterfrågan på digitala funktioner ökar och i december startar serviceresors kundtjänst upp en chattfunktion. Förväntningarna på chattfunktionen är att bredda tillgängligheten för de resenärer som behöver hjälp, stöd och har frågor.

Skånetrafikens Serviceresor har också nyligen utvecklat digitala ansökningar via 1177.se, bland annat ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst.


Fakta: Det här ska biljettkontrollanter tänka på
• Att hålla avstånd till resenärerna.
• Att inte gå ombord på fulla bussar och tåg för att kontrollera biljetter.
• Att inte röra kundernas reskort, mobil eller pappersbiljett. Istället ska de uppmana kunden att själv hålla fram sitt färdbevis.
• Att bara kontrollera biljetter om det kan göras på ett säkert sätt och med avstånd.
• Att kontrollera biljetter utanför bussen för att undvika trängsel när detta är möjligt.
• Om de skriver en tilläggsavgift ska kontrollanten själv skriva in kundens uppgifter i blocket.
• Kunden uppmanas att hålla upp sitt ID-kort för att undvika kroppskontakt.
• Om det blir trångt och en biljettkontroll eller skrivande av en tilläggsavgift inte kan göras med avstånd ska man avbryta arbetet.


Källa: Skånetrafiken