Unik teknik med automatladdning via vägskena testad på DHL


2020-11-26

Bild: DHL

DHL Freight har sedan i januari i år testat en unik automatladdning av elektrifierade godsfordon via vägskena med ny elvägsteknik i Malmö, i samarbete med innovationsföretaget Elonroad och inkubatorn Sustainable Innovation.

– Hittills ser vi att den stationära laddningen av fordonen via elskena fungerar utmärkt. Arbetsmiljön för chaufförerna är bättre med minskat buller och inga avgaser, laddningen sker säkert och enkelt på terminalen. Och det är bara en knapptryckning bort, säger Lena Arvidsson, chef för Terminalverksamheten i Sverige.

Den innovativa automatiska laddlösningen består av en kort elskena på terminal. Reella tester med elektriska fordon har fungerat felfritt sedan januari i år i Malmö i DHL Freights godsdistribution. Fordonen laddas stationärt när de står stilla genom att bilarna backas in mot kaj och föraren trycker på en knapp så att avtagen på bilen ansluter mot elskenan. Elskenorna laddar fordonet i terminal under natten, via stationär laddning. I Lund pågår också tester för samma laddteknik medan fordonet kör.

– Genom vår samarbetspartner Falkenklev i Malmö har DHL Freight två eldrivna fordon som distribuerar hundratals paket via 80 – 100 stopp under en dag. På natten laddas en av bilarna via automatladdning via elskenan på terminalen, och den andra bilen laddas via konventionell sladd, säger Ulf Hammarberg, Specialist inom Hållbarhet på DHL Freight Sverige.

Elvägar används idag i Lund och i Malmö med innovationsföretaget Elonroads teknik.
Andra typer av elvägar har testats vid Arlanda, i Gävle och elvägar byggs nu även i Visby på Gotland.

– Elonroad vill bidra till att göra transporter fossilfria genom en laddlösning som ska vara tillgänglig för alla fordonstyper. Vår teknik fungerar både automatiskt i terminal och som elväg vilket gör att laddning blir enklare och mer tillgänglig för alla, säger Dan Zethraeus, Chief Innovation officer på Elonroad.

– Elektrifieringen kommer stort i transportbranschen och är i vissa fall redan mer lönsam med lägre driftnetto än fossila fordon. Inom ett fåtal år kommer elektrifieringen att omfatta stora delar av yrkesflottorna, säger Roland Elander, Projektchef för Mobilitet på Sustainable Innovation.


Fakta: Sustainable Innovation
Projektet ”Fullelektrisk godsdistribution med optimerat laddsystem” utvecklar och demonstrerar ett optimerat system som ersätter dieseldrivna fordon för godsdistribution i tätort med fullelektriska fordon. Demonstrationen genomförs i DHL:s terminaler i Malmö och Tibro. Projektet är medfinansierat av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) och pågår till och med februari 2021. 

I projektet samarbetar Sustainable Innovation, Vattenfall, DHL Freight, Lunds Tekniska Högskola, Mariestads kommun, Vänerenergi, Elonroad, och Engineering Force Sweden AB.



Källa: DHL