Samverkansregler klara för broöppningar i Göteborg


2020-12-02

All trafik över och under Hisingsbron och de båda järnvägsbroarna vid Marieholm omfattas av de nu framtagna samverkansreglerna.
Bild: Göteborgs Stad
All trafik över och under Hisingsbron och de båda järnvägsbroarna vid Marieholm omfattas av de nu framtagna samverkansreglerna.

Nu finns en överenskommelse för samverkansregler för alla trafikslag över och på Göta älv genom Göteborg. Överenskommelsen har tagits fram av Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och trafikkontoret i Göteborgs Stad.

Samverkansreglerna uppfyller innebörden av de villkor som Mark- och Miljööverdomstolen slog fast när den 2016 gav Göteborgs Stad tillstånd att bygga Hisingsbron. Den nya bron, som ska ersätta Götaälvbron, ska enligt planen öppna för trafik under våren 2021.

– Vi har genom ett gott samarbete nu kommit fram till en fungerande överenskommelse gällande broöppningar i Göteborg. Längs vägen har vi förankrat och samlat in synpunkter från regioner, kommuner och näringsliv i både Västra Götaland och Värmland, säger Jörgen Einarsson, regional direktör, Trafikverket Region Väst.

Överenskommelsen berör all trafik över och under Hisingsbron i centrala Göteborg och de båda järnvägsbroarna vid Marieholm några kilometer längre uppför Göta älv. Det handlar om spår- och busstrafik, gående och cyklister, lastbils- och biltrafik på Hisingsbron, lastfartyg, passagerar- och fritidsbåtar på älven samt gods- och passagerartrafik på järnvägen till Göteborgs hamn och Bohuslän.

– Vi är nöjda med vår gemensamma överenskommelse, som innebär en minimal påverkan på kollektivtrafikens resenärer som passerar över bron, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

– Hisingsbron blir den viktigaste förbindelsen för kollektivtrafiken i staden. Med det här samarbetet kan vi upprätthålla god framkomlighet för kollektivtrafik, fotgängare och cyklister samtidigt som vi binder ihop staden på ett bättre sätt, säger Kristina Lindfors, trafikdirektör Göteborgs Stad.

Samverkansreglerna består av två delar. Den första delen handlar om ett förhållningssätt för att hantera dagens broar och trafiksituation. Den andra delen handlar om att gemensamt utvärdera hur samverkansreglerna fungerar i praktiken under prövotiden för Hisingsbrons villkor och att kunna anpassa reglerna till framtida behov för alla berörda intressen.

– Något förenklat kommer de nya reglerna och förutsättningarna kunna bidra till att parterna nu får bättre förutsättningar för att planera sin verksamhet. En ökad förutsägbarhet bidrar samtidigt till en förenklad planering. För vår del är ambitionen att sjöfarten i stråket ska öka framöver, säger Johan Wahlström, enhetschef Infrastrukturavdelningen vid Sjöfartsverket.


Här är några av de viktigaste delarna i samverkansreglerna:
Under högtrafik på helgfria vardagar kommer Hisingsbron, precis som Götaälvbron i dag, inte att öppnas för fartyg och fritidsbåtar. Dessa tider är klockan 06-09 på morgonen och klockan 15-18 på eftermiddagen. Därutöver ska broöppning för fartyg kunna ske hela dygnet året om, efter anrop i god tid.

För fritidsbåtar kommer Hisingsbron att öppnas vid upp till sex fasta tillfällen dagtid på vardagar, vid ytterligare två tillfällen under helger och röda dagar samt ännu ett tillfälle under semesterperioden sommartid. Information om de exakta tiderna kommer att finnas i flera olika informationskanaler, i första hand på Trafik Göteborgs webbplats.

För fritidsbåtar sker en samordning av passagerna vid Hisingsbron och Marieholmsbroarna, så att fritidsbåtarna, främst på väg västerut, hinner passera båda broarna i anslutning till den fasta öppningstiden vid Hisingsbron.

Vid Marieholmsbroarna föreslås att öppning även i fortsättningen ska ske när det finns tillgängliga luckor i den planerade tågtrafiken. Sjöfartsverket och Trafikverket kommer framöver att analysera behovet av att vidareutveckla nuvarande samverkansregler för att skapa fungerande förutsättningar för de båda riksintressena även i ett framtida läge, med mer trafik inom både järnväg och sjöfart.


Källa: Göteborgs Stad