Nytt kommunalt bolag för vatten, avlopp och avfall


2020-12-15

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Härryda kommun
Bild från Finnsjön, ytvattentäkt i Härryda kommun.

Från och med 1 januari 2021 kommer vatten, avlopp och avfall i Härryda kommun att skötas av ett nytt, helägt kommunalt bolag – Härryda Vatten och Avfall AB. Syftet är att bolagiseringen ska ge ännu bättre förutsättningar för utveckling och utbyggnad av vatten- och avfallshantering för en växande kommun.

– Med det nya bolaget ser vi att vi kommer att kunna sätta ett större fokus på de här viktiga infrastrukturfrågorna, säger Bengt Johansson (M), tillträdande styrelseordförande för Härryda Vatten och Avfall AB.

– Det blir en närmare styrning, där vi som sitter i styrelsen får bättre möjlighet att förstå, verka för och följa upp vatten- och avfallsfrågorna.

Tillgång på kommunalt dricksvatten och välfungerande avlopps- och avfallshantering är avgörande för att nya områden ska kunna bebyggas och kommunen fortsätta att växa i enlighet med den politiska målsättningen.


Ingen skillnad i kundupplevelse
Bolagiseringen av vatten och avfall är inget som direkt ska märkas hos verksamheternas kunder.

– Eftersom syftet med bolagiseringen handlar om att säkra upp den långsiktiga utvecklingen och inte om en direkt verksamhetsförändring, är vår ambition att övergången ska ske så obemärkt och smidigt som möjligt för kunderna, menar Jessica Sténhoff, verksamhetschef för de berörda verksamheterna i Härryda kommun.

– Men självklart tror vi att vi alltid kan bli bättre och att det här blir en möjlighet att utveckla servicen på sikt!

Kommunfullmäktige fastställde den 10 december detaljerna kring det nya bolaget Härryda Vatten och Avfall AB och godkände den tillträdande bolagsstyrelsen. Formell verksamhetsstart för bolaget är 1 januari 2021.



Källa: Härryda kommun