Punktligaste november någonsin i pendeltågens historia


2020-12-17

Pendeltåg i antågande.
Bild: Emil Andersson
Pendeltåg i antågande.

Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna.
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna.

Punktligheten för pendeltågen dag för dag under månaden.
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen dag för dag under månaden.

2020 har hittills varit ett rekordår för pendeltågens punktlighet*, där majoriteten av månaderna legat på över 95 procent. November månads punktlighet är inget undantag. Med en punktlighet för månaden som landar på 96,7 procent kvalar november in som den tredje bästa månaden i pendeltågens historia, och den punktligaste novembermånaden någonsin.

November kännetecknas ofta av mörker och oväder och spårtrafiken brukar historiskt drabbas av både det ena och det andra som orsakar förseningar. Men årets november är ett undantag, i alla fall för Stockholms pendeltåg. Med en väl fungerande trafikdrift landar pendeltågens punktlighet i november på otroliga 96,7 procent.

– Det som varit avgörande för punktligheten är vårt goda samarbete med övriga aktörer. Infrastukturfel har korrigerats förhållandevis snabbt i november och vi ser en fortsatt nedgång av antalet växelfel. Vi arbetar nära Trafikverket och Trafikförvaltningen för att förbättra pendeltågens punktlighet och november är ett kvitto på det hårda arbetets värde, konstaterar Filip Johansson, trafikchef MTR Pendeltågen.

De främsta orsakerna till förseningar har i november varit infrastrukturproblem följt av olyckor/tillbud/yttre faktorer. Tillsammans utgjorde dessa kategorier drygt 70 procent av de totala förseningarna. 

Ett konkret exempel som drog ner punktligheten för en specifik dag skedde under eftermiddagen den 2 november när ett pendeltåg var nära en påkörning i Solna, orsakat av obehöriga i spårområdet. Händelsen resulterade i att spårområdet behövde avsökas och hastigheten sänktes av säkerhetsskäl för alla förbipasserande tåg under tiden arbetet pågick. Då det drabbade tåget tillfälligt blockerade ett spår, fick samtliga förbipasserande tåg samsas om enkelspårsdrift genom Solna, vilket resulterade i följdförseningar för flera tåg. Punktligheten landade därmed på 85,7 procent den dagen.

– Vi är inne i den mörkaste perioden av året vilket påverkar sikten både för förarna och de som ska söka av området. Det bli också jobbigt för de resenärer som försenas när hastigheten måste sänkas alternativt får sitta och vänta i ett tåg medan förarbyte och avsökning pågår. Tillsammans med Trafikverket, polisen och övriga aktörer arbetar vi med att hitta lösningar för att minska risken för olyckor, omaket för resenärerna och obehagliga upplevelser för förarna, avslutar Filip Johansson. 

 

Fakta: Mätningarna
Varje månad mäts punktligheten i pendeltågstrafiken. För pendeltågen räknas ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. För övrig persontrafik på järnvägen räknas ett tåg som punktligt om det avgår inom fem minuter från utsatt tid.



Källa: MTR