FlixBus optimistiska inför det nya året


2021-01-15

FlixBus dubbeldäckare.
Bild: FlixBus
FlixBus dubbeldäckare.

Det gångna året medförde många utmaningar och förändringar för Europas största expressbussföretag FlixBus. Stängda gränser och lokala restriktioner resulterade i att antalet resenärer minskade globalt med nästan femtio procent under 2020. Ett resultat som gjorde att moderbolaget FlixMobility valde att tillfälligt stänga ner stora delar av sin buss och tågtrafik. Även i Sverige reducerades nätverket kraftigt men trots den rådande Covid-19 pandemin lyckades FlixBus Sverige hålla trafiken igång under hela året.


– Att planera linjetrafik under pandemin har varit en utmaning, säger Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden, och fortsätter:
– Under normala förutsättningar vet vi när våra resenärer vill resa, men 2020 har varit allt annat är normalt. Att vi, tillsammans med våra busspartners, har kunnat reagera snabbt och planera om trafiken har varit nyckeln till framgång och resulterat i att vi kunnat hålla trafiken igång. Vi är oerhört tacksamma över våra busspartners engagemang då pandemin har drabbat dem hårt.

Trots reducerad trafik och förändringar i resmönstren så ser FlixBus ljust på framtiden.

– Vi vet att det finns en längtan och ett behov av att kunna resa som förr och vi hoppas därför att vi snart ska kunna erbjuda våra kunder samma utbud och service som innan pandemin. Vi kommer fortsätta att vara ett miljövänligt och prisvänligt transportalternativ även i framtiden, fortsätter Peter Ahlgren.


FlixBus expanderar under 2021
Året som gått har inte bara kantats av utmaningar. I höstas skrev FlixBus kontrakt med Hector Rail vilket innebar att de senarelagda planerna att expandera tågtrafik till Sverige under namnet FlixTrain nu blir verklighet under 2021. Sverige blir således FlixTrains första expansion utanför hemlandet Tyskland. Den första tåglinjen kommer att gå mellan Göteborg och Stockholm. Något officiellt lanseringsdatum har ännu inte tillkännagivits.

– Tågtrafik är en viktig del i ett klimatsmart resande. När vi på sikt återgår till det nya normala efter pandemin så tror vi att antalet tågpendlare kommer att öka då flyget troligtvis inte har hunnit återhämta sig. FlixTrain kommer då att kunna erbjuda resenärer ett prisvänligt alternativ i förhållande till sina konkurrenter, avslutar Peter Ahlgren.


Global hållbarhet
Trots ett utmanande år fortsätter FlixMobility att hålla fast vid sina hållbarhetsmål om att bli helt klimatneutralt till år 2030. FlixMobility erbjuder bland annat sina passagerare möjligheten att klimatkompensera sin resa. Globalt valde 6,5 procent av passagerarna att frivilligt CO2- kompensera under 2020 vilket motsvarade över 7 ton koldioxid. Detta visar att även under en pågående pandemi så är miljön en viktig fråga för FlixMobility-resenärer. På järnvägarna är FlixMobility redan koldioxidneutrala då alla FlixTrain-tåg körs med 100 procent grön el. Sedan 2018 har FlixBus även drivit ett pilotprojekt om att bli världens första eldrivna expressbussföretag. Pilotprojektet har testats i Frankrike, Tyskland och USA.



Källa: FlixBus