NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden


2021-02-24

Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).

Uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden är omfattande och tekniskt komplext och ska genomföras i centrala Stockholm med kringliggande bostadshus, Karolinska Universitetssjukhuset, Gustaf Vasa kyrka, kontor och annan stadsbebyggelse, samt pågående trafik såväl ovan som under jord.

NCC har genomfört flera liknande projekt. Exempel från Stockholm i närtid är den nya pendeltågstationen Stockholm City och Norsborgsdepån. För att få rätt kompetens i projektet kommer projektorganisationen att utgöras av medarbetare från olika delar av NCC, bland annat från Norge där NCC har många medarbetare med kompetens för bergarbeten.

− Projektet passar NCC. Vi har kapaciteten att bygga komplex infrastruktur i innerstadsmiljö som är logistiskt utmanande och där stor hänsyn ska tas till allmänheten, pågående verksamhet och trafik. Vi ser fram emot att i samverkan med Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana bygga ut tunnelbanan för att göra det enklare och snabbare att resa mellan olika stadsdelar i ett Stockholm som utvecklas, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

I NCC:s uppdrag ingår bland annat att bygga fyra entréer: en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan. Dessutom ska två biljetthallar byggas, en vid Torsplan och en vid Karolinska Universitetssjukhuset. NCC ska också bygga schakt för rulltrappor, en intilliggande servicetunnel samt spårtunnlar som ansluter till tunnelbanans gröna linje vid Odenplan.

Projektet ställer höga krav på arbetsmiljö samt hållbarhet och arbetet kommer att bedrivas inom ramen för hållbarhetssystemet CEEQUAL. Byggnationen inleds till hösten och den nya linjen planeras öppna för trafik 2028.

Uppdraget är en utförandeentreprenad i samverkan och kontraktet som är beräknat till ca 1,2 miljarder SEK orderregistreras i första kvartalet 2021 inom affärsområde Infrastructure. Entreprenaden utförs tillsammans med NCC Building Sweden.


Källa: NCC