Höga betyg för Stena Lines pandemiåtgärder
Stena Lines utökade säkerhetsrutiner under pandemin infördes på samtliga 17 färjelinjer redan för ett år sedan och har över tid förstärkts och anpassats efter myndigheternas rekommendationer i de nio länder som rederiet trafikerar.
– Våra pandemiåtgärder sträcker sig över hela resan, från det att man får bokningsbekräftelsen och information inför avresa tills dess att man anländer till terminalen, reser med färjan och stiger eller kör av på sin destination, säger Carl Mårtensson, PR-chef på Stena Line.
Stena Lines skickar löpande ut kundundersökningar till passagerarna efter genomförd resa. Sedan de nya säkerhetsrutinerna infördes ställs frågan “Hur nöjd är du med Stena Lines åtgärder för säkert resande i samband med COVID-19 – inför, under och efter resan”. I januari 2021 har totalt 2 300 resenärer svarat på frågan och under hela 2020 svarade fler än 27 000.
– Vi har gjort fler än 25 000 seglingar under det senaste året över hela Europa och sett till det har vi haft mycket få fall av COVID-19. Det är glädjande att se att våra medarbetares hårda arbete för att hålla våra passagerare säkra lönar sig och att kunderna ger oss höga betyg för säkerhetsarbetet, säger Carl Mårtensson.
Bland de viktigaste pandemiåtgärderna finns:
• Social distansering ombord möjliggörs genom begränsat antal resande per avgång samt väl markerat både i terminaler, hamnar och ombord på fartygen.
• Endast frisk havsluft som ej cirkuleras i ventilationssystemen används ombord.
• Nya kraftfulla ångmaskiner används för att städa och desinficera hytter och allmänna utrymmen ombord på färjorna.
• Utökad städning och desinfektion av så kallade ”hand contact hot spots”, såsom handtag, ledstänger, knappar och skärmar ombord och i terminaler.
• Självserveringen på de välkända bufféerna ombord ersätts med tallriksservering.
Källa: Stena Line