På måndag blir Malmö både renare och tystare


2021-03-03

Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Skåne, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör, Skånetrafiken Per Karlsson, affärschef, Nobina, Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande, Malmö.
Bild: Johan Bävman
Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Skåne, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör, Skånetrafiken Per Karlsson, affärschef, Nobina, Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande, Malmö.

På måndag byts elva av Skånetrafikens bussar i Malmö ut mot nya elbussar och i juni kommer ännu fler att bytas ut. Tack vare det är Malmö på väg att bli den stad i Sverige med allra flest elbussar i trafik.

Från och med juni kan malmöborna resa med 82 nya elbussar. Totalt rullar det då 112 elbussar på Malmös gator. Inklusive elhybriderna på linje 5. Planen är att alla Malmös bussar ska vara elektrifierade innan 2031.

Bussarna är märkta med ”Bra miljöval” och ger minimalt med utsläpp. Det innebär att Skånetrafiken kan fortsätta att bidra till Region Skånes hållbarhetsmål samtidigt som Malmöborna får en tystare och renare stad att bo och leva i. Och under våren kommer ytterligare nya och fräscha elbussar att rullas ut i trafik.

– Jag är stolt över att vi i Skåne ligger i framkant med vår hållbara kollektivtrafik. Med den ökade komfort som de nya elbussarna innebär för resenärerna och med mindre buller i stadsmiljön hoppas jag att denna satsning kan leda till ett ökat resande med buss i Malmö så snart pandemin tillåter”, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Torsdagen den 25 februari fick medias representanter möjlighet att provåka de nya bussarna. På plats vid provåkningen som utgick från Gustav Adolfs torg fanns förutom Carina Zachau även Andreas Schönström (S), Malmö stad, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken och Per Karlsson, affärschef på Nobina.

Bussen som provåktes är över 18 meter lång och en av Malmös första ledbussar som är helt eldriven. Bussarna kommer bland annat att komplettera de elbussar som idag kör på linje 7. De är producerade av Volvo och är 18,6 meter långa och har tre dörrar. Den här typen av buss har plats för cirka 120 resenärer, varav 43 sittande.

Utvecklingen av elbussar går väldigt snabbt och fler och fler skånska städer får eldrivna bussar. Efterhand som utvecklingen går framåt och räckvidden på bussarna ökar minskar även behovet av laddstationer ute på stan. Istället kan bussarna laddas på depåområdet nattetid. Det kommer även att gälla för de nya elbussarna i Malmö.

Genom att ställa om till eldrift kan Region Skåne och Skånetrafiken aktivt bidra till att göra Malmö till en stad där trafikbuller och utsläpp minskar.


Källa: Skånetrafiken