Green Cargo och Containerships utökar samarbetet med ny järnvägspendel


2021-04-14

Foto, från vänster: Alexander Johansson, Sales & Marketing Officer på Hutchison Ports Sweden, Roy Hayward, Business Development Executive på Containerships och Lawrence Yam, CEO på Hutchison Ports Sweden.
Bild: Green Cargo
Foto, från vänster: Alexander Johansson, Sales & Marketing Officer på Hutchison Ports Sweden, Roy Hayward, Business Development Executive på Containerships och Lawrence Yam, CEO på Hutchison Ports Sweden.

Första tåget ankommer Norviks hamn 12 april 2021.
Bild: Green Cargo
Första tåget ankommer Norviks hamn 12 april 2021.

Ett ökat behov av hållbara och effektivare transporter med större nätverk, mer kapacitet och snabba ledtider gjorde att Containerships valt att starta upp en egen järnvägspendel mellan Helsingborgs hamn och Mälardalen, där Green Cargo kör transporterna.

Containerships, som är ett multimodalt transportbolag, och Green Cargo har haft ett samarbete sedan 2012 vad gäller järnvägstransporter med containers. Containerships har kört sina volymer i Green Cargos intermodala nätverk med största volymen till och från Helsingborg.

Ett ökat behov av hållbara och effektivare transporter med mer kapacitet och snabba ledtider har gjort att Containerships nu valt att starta upp en egen järnvägspendel mellan Helsingborgs hamn och Mälardalen, där Green Cargo kör transporterna. Green Cargo kommer även fortsätta att transportera Containerships volymer till Gävle, Göteborg, Södertälje, Norrköping, Eskilstuna och Stockholm. Avtalet löper under ett år med start i april 2021.

– Ska varuägare flytta över sina europeiska transporter från ren biltransport till multimodalt måste servicen vara robust, tillförlitlig och snabb. Denna järnvägspendel gör vårt totala dörr-dörr erbjudande bättre och tillför mer kapacitet för att möta efterfrågan. Det var naturligt för oss att välja en tåglösning då Containerships ska vara ledande i att erbjuda transportlösningar som underlättar klimatomställningen. Våra båtar går över till naturgas och biobränsle och på landsidan kör vi så mycket tåg vi bara kan! Vi välkomnar fler svenska varuägare att åka med och göra en skillnad, säger Urban Williamsson, Short Sea Director på Containerships.


Källa: Green Cargo