Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums


2021-09-07

DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.
Bild: Vossloh Locomotives
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i reguljär drift och kör virke på Frykdalsbanan åt Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

DE 18, som blir typgodkänt i Sverige och Norge från 2023, är ett dieselelektriskt mitthyttslok för tung växling och linjetjänst. Det är typgodkänt i ett stort antal europeiska länder och nu har turen kommit också till Sverige och Norge.

– Loket har en perfekt storlek. Det fyller ett tomrum mellan våra största sexaxliga diesellok och de mindre två- och treaxliga loken, säger Lars Yngström, vd och majoritetsägare hos Tågab.


Virke åt Trätåg
Virkestransporterna på Frykdalsbanan, som inte är elektrifierad, körs åt Trätåg AB, som grundades i Falun 1970 av nuvarande ägare Stora Enso Skog och BillerudKorsnäs AB i samband med att flottningen på Dalälven upphörde. Tåget går fem dagar i veckan och har normalt 16 vagnar som totalt lastar cirka 1 200 ton.

En stor del av de diesellok som Tågab använder har hunnit bli 40–60 år gamla, några är tillverkade under 1950-talet.


Mitthyttslok bra vid växling
– Det är aldrig fel med nya lok, säger Lars Yngström och fortsätter:
– Miljöegenskaper är ju betydligt bättre och arbetsmiljön fantastiskt fin. Hur mycket ett lok bullrar påverkar ju inte bara omgivningen utan även arbetsmiljön för lokpersonalen.

Många av Tågab:s har äldre diesellok har en förarhytt i var ände. DE18 har liksom flera andra nyare medelstora diesellok mitthytt.

– För växling och terminaltåg är det alltid fördel med mitthyttslok. Förutom bättre komfort inne i hytten än på gamla lok så är också fotsteg och gångbord bättre utformade, säger Lars Yngström.


Modernt och framtidsanpassat
Från 2023 kommer denna senaste generation av det framgångsrika och beprövade loket vara godkänt också för Sverige och Norge. Loket är förberett för ETCS och har den moderna MTU Stage V-motorn som är förberedd för HVO-användning.

Ett nytt lok med ny motor och modern avgasrening minskar bränsleförbrukningen rejält och reducerar samtidigt skadliga emissioner ordentligt. Med HVO som bränsle, kliver man dessutom av det fossila bränslet idag istället för någon gång i framtiden. 

– DE 18 är mycket populärt bland våra kunder runtom i Europa. De lok vi visar upp i Sverige i september är vårt mest moderna lok där all elektronik är av senaste snitt, berättar Ronny Hjärtmyr som är säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien.

120 DE 18-lok är redan i drift runtom i Europa hos ett antal olika kunder med skiftande konfiguration av utrustning. 

– Det är ett mångsidigt, pålitligt och ekonomiskt val, oavsett verksamhet och arbetsmiljön i DE 18 är designad för bästa tänkbara förarmiljö, säger Ronny Hjärtmyr.

Loket klarar givetvis också multipelkörning.


Källa: Vossloh Locomotives