AI ska minska utsläppen från Polenfärjan


2021-09-15

Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.
Bild: Stena Line
Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från Polenfärjan Stena Nordica. Fartyget är det åttonde i Stena Lines flotta som utrustas med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stödjer kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Lines AI-assistent Stena Fuel Pilot är utvecklat i nära samarbete mellan rederiets teknikavdelning och kaptener ombord på fartygen. Verktyget kombinerar artificiell intelligens med nautisk kompetens och data från en lång rad källor såsom vågor, strömmar, vind, djup, fartygets specifikationer och tidtabellen. Resultatet är ett stöd till kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Vi arbetar parallellt med att minska bränsleförbrukningen från våra befintliga fartyg och samtidigt utveckla morgondagens teknik, fartyg och bränslen. Detta är ett lysande exempel på hur vi kombinerar modern AI-teknik med den stora nautiska kompetens våra sjöbefäl besitter för att tillsammans minska vår miljöpåverkan, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line. 

Stena Nordica som dagligen trafikerar mellan Karlskrona i Sverige och Gdynia i Polen blev i augusti det åttonde fartyget i Stena Lines flotta som utrustas med Stena Fuel Pilot. Sedan tidigare har bland annat färjorna Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar Trelleborg och Rostock i Tyskland samt Stena Flavia som trafikerar mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland utrustats med AI-assistenten.


Källa: Stena Line