Förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Samtidigt har de icke laddbara bilarna blivit energieffektivare.
Koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade under 2020 till 93g/km, året innan var snittet 120 g/km. Minskningen beror till största delen på att andelen laddbara bilar ökar i nyregistreringen.
– Det är positivt att nybilarna har blivit mer energieffektiva och därmed släpper ut mindre växthusgaser. De laddbara bilarna ökar dessutom sin andel till nära en tredjedel av nybilsförsäljningen. Det registrerades totalt sett färre nya bilar under året. Elektrifiering är nödvändigt för att nå klimat- och miljömål så detta är en glädjande utveckling, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket. Vid årsskiftet var antalet laddbara bilar i trafik knappt 180 000, eller 3,6 procent av fordonsflottan.
Totalt sett minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. Det förklaras till nästan 90 procent av den tillfälligt minskade trafiken under pandemin som var tio procent lägre än under 2019. Energieffektivisering inklusive elektrifiering av fordon bidrar till resten av de minskade utsläppen.
– Vi ser också att nya personbilar som inte är laddbara blir mer energieffektiva. Under förra året sjönk det genomsnittliga koldioxidutsläppet från 132 till 126 g/km. Det är första gången sedan 2017 som snittet minskar för bilar med förbränningsmotorer, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Källa: Transportstyrelsen