Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Merlo sopar banan i Umeå


2020-06-29

Mattias Hallin, arbetsledare på Grus Schakt Umeå AB.
Bild: Mikael Lundgren, Umeå
Mattias Hallin, arbetsledare på Grus Schakt Umeå AB.

Den maskin som var mest lämpad för jobbet var företagets Merlo TF38.10 var maskinen som var mest lämpad för att sopsalta Umeås gång- och cykelbanor.
Bild: Mikael Lundgren, Umeå
Den maskin som var mest lämpad för jobbet var företagets Merlo TF38.10 var maskinen som var mest lämpad för att sopsalta Umeås gång- och cykelbanor.

Ett tiotal av företagets totala flotta är Merlo.
Bild: Mikael Lundgren, Umeå
Ett tiotal av företagets totala flotta är Merlo.

Inför vintersäsongen fick Grus Schakt i Umeå i uppdrag att sopsalta stadens gång- och cykelbanor. Den maskin som var mest lämpad för jobbet var företagets Merlo TF38.10 som utrustades med sopvals och saltvagn.

– Framförallt behövde vi en smidig maskin för jobbet och där passade TF38.10 bra. Den har också tillräcklig kapacitet och är trevlig att köra, säger Mattias Hallin, arbetsledare på Grus Schakt Umeå AB.

Maskinen har varit i företagets ägo i tre år och har gått på diverse uppdrag tidigare både inom vägunderhåll och på olika byggen bland annat. Bland redskapen finns flera kranarmar, plogar, sandspridare och sopvals.

– När vi fick det här uppdraget köpte vi en sopvals från Holms som passade för jobbet. Beställaren, Svevia, håller oss med saltvagnen, som är av märket Falköping, fortsätter Mattias Hallin.

Under vintern, som med norrländska mått mätt har varit mild i år, har maskinen jobbat i stort sett dagligen med sopsaltning och både beställare och entreprenör är mycket nöjda.

– Vi är väldigt nöjda med utrustningen ihop med maskinen och både vi och kunden är mycket nöjda med resultatet, säger Mattias Hallin.

Sopsaltningen har gjorts på försök i år och ska inför nästa säsong utvärderas. Om allt slår väl ut kanske behovet av fler maskiner i liknande utförande uppstår.

Företagets totala flotta består av ett femtiotal maskiner i olika storlekar och utföranden och av dem är ett tiotal Merlo.

– Vi har både ett antal mindre teleskoplastare som når runt tio meter och ett gäng lite större runtomsvängande maskiner som når upp till 30 meter. Självklart är de Merlo allihop, säger Mattias Hallin.

Närmast på tur att bytas ut är en av de runtomsvängande och det blir förstås en Merlo igen.

– Vi är väldigt nöjda med både den service vi fått från Hüllert Maskin och med maskinerna i sig. De är lätta att anpassa efter våra behov och passar bra för de jobb vi har. Överlag tycker vi att Merlo har väldigt bra maskiner, vi har inte haft några problem med dem. För oss är det också viktigt att hålla oss uppdaterade med maskiner som klarar de senaste kraven och även där ligger Merlo bra till, fortsätter Mattias Hallin. 



Källa: Hüllert Maskin


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se