Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Peab först i Sverige att lägga asfalt med skogens eget bindemedel


2020-08-06

Teststräcka i Sundsvall. På bild fv Monica Normark, Sekab, Lars Jansson, Peab Asfalt, Mats Wendel, Peab Asfalt.
Bild: Peab industri
Teststräcka i Sundsvall. På bild fv Monica Normark, Sekab, Lars Jansson, Peab Asfalt, Mats Wendel, Peab Asfalt.

Nu testar Peab att byta ut det oljebaserade bindmedel, bitumen, med lignin, som är träets naturliga bindemedel, för att få mer miljövänlig asfalt.
Bild: Peab industri
Nu testar Peab att byta ut det oljebaserade bindmedel, bitumen, med lignin, som är träets naturliga bindemedel, för att få mer miljövänlig asfalt.

Nu inleder Peab Asfalt de första försöken i Sverige att lägga asfalt med lignin på en trafikerad vägsträcka i Sundsvall. Lignin är träets naturliga bindemedel och när det delvis ersätter det oljebaserade bitumen uppnås både miljömässiga och tekniska fördelar.


Lignin är det ämne som håller samman fibrerna i trä. Det hoppas Peab Asfalt ska kunna ersätta en del av det bitumen som idag används som bindemedel i asfalt. Företaget ingår sedan två år i ett EU-finansierat forskningsprojekt, REWOFUEL, där elva företag från åtta länder samverkar för att utveckla nya biobaserade produkter av restprodukter från skogsbruk, bland annat biobränsle till flyg.

Peab Asfalt har genomfört ett stort antal laboratorieförsök med lignin från projektpartnern SEKAB i Örnsköldsvik som visar på positiva resultat och är nu redo att ta nästa steg.

– Att vi nu får möjlighet att utföra fullskaleförsök är viktigt för att utvärdera om de fördelar vi ser i labbförsöken även uppnås i verkligheten. Förutom ligninets miljömässiga fördelar räknar vi också en positiv klimateffekt av att biomassa binds in i asfalten. De tekniska fördelar vi förväntar oss med lignin är främst bättre beständighet och ökat motstånd mot belastningsskador, säger Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel.

När Peab Asfalt lägger den första vägsträckan i Sverige med lignin från svensk skogsråvara sker det i Sundsvall. Mats Wendel ser stora möjligheter till klimatförbättringar i framtidens asfalt.

– För att vara konkurrenskraftig gäller det att utveckla asfaltprodukter med rätt funktion och lägsta möjliga klimatpåverkan. Vi är nu inne i sista fasen av att konvertera samtliga fasta asfaltverk till att använda biobränslen i tillverkningsprocessen. Att vi är med i ligninprojektet är viktigt och ger oss möjlighet att i framtiden kunna leverera klimatneutrala asfaltsmassor. I denna strävan finns även andra intressanta produkter i utvecklingsportföljen, vilket gör framtiden hoppfull för hela asfaltbranschen, säger Mats Wendel.



Källa: Peab Industri


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se