MS Peter Pan, som sedan decembermånad befunnit sig på fartygsvarvet, German Dry Docks, i Bremerhaven för att förlängas samt få en ny bränsleeffektiv och strömoptimerad bulbstäv, börjar nu bli färdig.
De nödvändiga skärningsarbetena genom samtliga fartygsdäck genomfördes i en torrdocka och är avslutade. Aktern är utdockad med hjälp av pontoner och den 30 meter nya mittsektionen har dragits in i dockan med hjälp av tre bogserbåtar. Den nya mittsektionen är redan fixerad vid den främre delen av fartyget och just nu fixeras aktern. Detta gör man med hjälp av teflonbelagda spår och en hydraulisk styrd hävarmsanordning som styrs via avancerad laserteknik.
Ny flödesoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv
Under det två månader långa varvsuppehållet får MS Peter Pan även en ny, flödesoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv. Den nya bulbstäven är prefabricerad och väl på plats kommer den att ytterligare minska utsläppen per transporterad fraktenhet med upp till 25 procent.
I slutet av februari kommer den 220 meter långa färjan med 25 procents ökad transportkapacitet åter att ingå i TT-Lines Östersjönätverk via Trelleborg.
– Vi är otroligt glada över att snart kunna erbjuda mer transportkapacitet till och från Trelleborg med början av mars månad. Dessutom med ett än mer miljöeffektivt fartyg än tidigare, säger TT-Lines fraktchef Eva Jönsson.
Källa: Rippler