Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn


2019-08-15

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.
Bild: Sweco
Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.
Bild: Sweco
Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn.

Småbåtshamnen i Örebro.
Bild: Sweco
Småbåtshamnen i Örebro.

Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn, situationsplan.
Bild: Sweco
Sweco tar fram vision för Örebros småbåtshamn, situationsplan.

Sweco presenterar en ny vision för småbåtshamnen i Örebro med syfte att skapa liv och rörelse i området och tillgängliggöra det för stadens invånare. Att bygga nya stadsdelar från grunden ger stora möjligheter att skapa ett område med minimal miljö- och klimatpåverkan.

Med avstamp i Örebro kommuns strategi ”Arkitektur och byggande i Örebro kommun” föreslår Swecos arkitekter, konstruktörer och energiexperter en ny vision för stadens småbåtshamn. Tanken är att skapa liv och rörelse i hamnområdet samt göra det mer tillgängligt för Örebroborna.

– Småbåtshamnen är ett område som vi ser har stora potentialer och som skulle ge flera positiva effekter för stadens invånare. Vår tanke är att utveckla en sammanhållen bebyggelse med olika funktioner på den plats som idag fungerar som uppställningsplats för båtar. Här kommer det rymmas marknadsplats, café, restaurang samt konferens- och utställningslokaler, samtligt som båtverksamheten ligger kvar, säger Jenny Fredriksson, kontorschef för Swecos arkitekter, Örebro.

Den nya bebyggelsen består av småskaliga volymer med ett gemensamt uttryck i materialval och tak-och fönsterutformning, samtidigt som en variation skapas. Utformningen är inspirerad av skärgård, båthus och marina miljöer och tanken är att ett kajstråk i trä förbinder området och ger plats för gång-och cykeltrafikanter och uteserveringar. Förutom den småskaliga bebyggelsen planerar man för ett utkikstorn där besökaren erbjuds en utsikt över området och Hemfjärden.

Miljö- och klimatperspektivet är centralt i visionen. Utmed byggnaderna placeras vindkraftverk, samtliga byggnader blir nollenergihus och byggda i trä och på taken placeras solpaneler och bikupor. Förslaget lägger dessutom stor vikt vid frågeställningar om byggnadernas flexibilitet i framtiden och möjlighet till återanvändning av byggmaterial.

– Att bygga hus i trä istället för betong medför stora vinster för klimatet. Hus med stommar av trä ger även mycket mindre utsläpp av koldioxid under byggprocessen jämfört med hus av betongstommar, säger Michael Malki, gruppchef för Swecos konstruktörer, Örebro.

– Att bygga nya stadsdelar eller större omdaningar likt vår vision för småbåtshamnen ger goda möjligheter att prägla byggnationen med höga energimål. Genomtänkt energiplanering från en tidig fas i projekt ger möjlighet att optimera energianvändning, möjliggöra för lokal energiproduktion och återvinnig av energin från staden. Exempelvis kan kolonilotterna förse restaurang och marknad med mat och restaurangens kylmaskiner kan förse kringliggande byggnader med värme till varmvattnet, säger Magnus Paulander, energiingenjör och gruppchef på Sweco, Örebro.



Källa: Sweco


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se