Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn


2021-01-14

En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till Södertälje Hamn.
Bild: Södertälje Hamn
En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till Södertälje Hamn.

Tomas Zackrisson, It-chef på Södertälje Hamn.
Bild: Södertälje Hamn
Tomas Zackrisson, It-chef på Södertälje Hamn.

Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.
Bild: Per Kårehed
Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.

Applikationen Hogia Terminal WorkIt kommer initialt att användas av personalen som hanterar lossning av gods. När bilarna körs av färjan och parkeras på terminalområdet kan personalen direkt skanna personbilarnas unika streckkoder och via appens GPS-system få förslag på aktuell plats. Efter att ha positionerat en bil markeras den som lossad och klar. Terminalen har i en kartvy koll på var allt gods står parkerat på terminalområdet. Eftersom alla moment är digitaliserade möjliggör det även en enkel och automatiserad fakturering av hyra och utförda arbetsmoment.

It-chefen Tomas Zackrisson ser satsningen som ett steg i hamnens fortsatta digitalisering.

– Vi använder Hogias terminalsystem för de flesta delar av vår logistikhantering, så det föll sig naturligt att få in det här flödet i vårt system. Nu kan vi få koll på när och var bilarna har parkerats, vi kan göra efterkontroller på arbetsorder och får ett säkert underlag för fakturering. Vi har precis börjat använda WorkIt och siktar på att köra full drift till årsskiftet och även använda den för lastning av bilar, säger Tomas Zackrisson.

Appen kan också användas för andra typer av flöden som trailers, General Cargo och bulk.

– WorkIt blir ett komplement till vår truckklient Hogia Terminal Mobile och används med fördel vid hantering av stora volymer, men den fungerar lika bra även för mindre flöden. Applikationen ger våra kunder ytterligare möjlighet till digitalisering och automation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

– Till exempel kan kunderna erbjuda extratjänster till sina slutkunder, så som inspektion, tvätt och laddning av elbil. Slutkunderna kan via hamnens API beställa arbetsorder på respektive bil, avslutar Mathias Lindell. 



Källa: Hogia


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se