Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Helsingborgs Hamns containerterminal flyttar söderut


2021-02-25

En första visionsskiss över Helsingborgs Hamn framtida containerterminal.
Bild: Bertil Hagberg, Artis impression: Studio E
En första visionsskiss över Helsingborgs Hamn framtida containerterminal.

Framtidens Helsingborgs Hamn ska byggas. Den geografiska platsen för terminalen innebär att uppförandet kommer kunna fortgå parallellt med att den operationella verksamheten hålls intakt. Bygget kan som tidigast starta 2026 och den nya hamnen beräknas kunna tas i drift 2028.
– Vi fortsätter vår framtidssatsning och i stora drag betyder det att vi i princip kommer bygga upp en ny containerterminal från grunden, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn.

Initialt har tre alternativa positioner för den nya hamnen utretts där det södra och utvalda förslaget oavkortat inneburit flest fördelar. För hamnens del medför alternativet en utvecklingspotential på 40 år där verksamheten kan växa på sikt och hantera ökade containervolymer om 2-4 procents tillväxt årligen.

– Det är ett historiskt beslut och det känns fantastiskt att vi tillsammans med både staden och konsulter har sett över olika lösningar och i slutändan varit helt överens om vad som blir gemensamt bäst för både hamnbolaget och stadsutvecklingen, säger Marie Weibull Kornias som är styrelseordförande i Helsingborgs Hamn.


750 meter kaj
Helsingborgs Hamn siktar mot att vara Nordens modernaste hamn. Det ställer en mängd krav och öppnar möjligheter för verksamheten som under de närmsta åren minst sagt kommer att förändras radikalt. Hamnen flyttar söderut, bygger en ny kaj med 13 meters vattendjup, som blir hela 750 meter lång och därmed kommer bereda plats för tre 225 meters fartyg på rad.

Ett nytt eldrivet hanteringssystem appliceras för att svara upp mot ökade containervolymer och hållbarhetsmål. Tillväxtprognoser pekar entydigt mot en allt större efterfrågan på containerverksamheten och potentialen för att effektivisera, klimatanpassa och öka volymen är stor.


Fossilfri framtid
I februari 2021 slutfördes hamnens byte till elektriska personbilar och sedan 1 november 2020 använder hamnen HVO (Hydrated Vegetable Oil), dvs. fossilfri diesel, för drift av traktorer och reachstackers, vilket medför att koldioxidutsläppen minskar drastiskt.

Det nya containerhanteringssystemet som planeras utgörs av eldrivna kranar vilket gör det möjligt för hamnen att bli i princip helt fossilfri och automatiserad. Även en ny kombiterminal ska byggas som på ett effektivt och hållbart sätt kommer knyta samman södra Sveriges logistikkluster mellan sjö och järnväg.

– Investeringarna innebär att vi ytterligare kommer stärka vår position och vårt logistikläge där även annan logistikverksamhet och e-handel i området växer påtagligt. I detta läge har Helsingborgs Hamn tillsammans med närliggande logistikaktörer en avgörande roll för både Skånes och Sveriges näringsliv, säger Bart Steijaert.



Källa: Helsingborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se