Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Rekordstor arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen


2021-02-23

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.
Bild: Johan Hjelm, Mälardalsrådet
En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. Just nu begränsar Coronapandemin resandet, men i det långa perspektivet har arbetspendlingen ökat väsentligt sedan 2014. Det visar ny statistik från Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen.

– Framtiden stavas arbetspendling och Stockholm-Mälarregionens roll som arbetsmarknadsregion blir allt tydligare över tid. För att möta behoven framåt måste dock infrastrukturen i de större pendlingsstråken som Uppsala-Stockholm, Stockholm-Norrköping-Linköping stärkas ytterligare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm.

– Arbetspendlingen ökar och Stockholm-Mälarregionen är på väg att bli en funktionell arbetsmarknadsregion, där människor kan bo i en region och arbeta i en annan. I närtid kommer Coronapandemin påverka hur människor reser till studier och jobb, men i det långa perspektivet är det tydligt att pendlingsresorna ökar. Vi ser sambandet öka mellan flera orter, inte enbart i den klassiska pendlingen till eller från Stockholm utan även i andra relationer, säger Maria Nimvik Stern, generalsekreterare Mälardalsrådet.

Rapporten, som Mälardalsrådet tar fram vart fjärde år sedan 2004, visar arbetspendlingen mellan större tätorter samt mellankommunal pendling. Den nya rapporten bygger på den senaste datan från SCB, från innan Coronapandemin. Speciellt har pendlingen ökat till läns- och utbildningscentrum såsom Uppsala, Stockholm, Västerås, Örebro och Linköping/Norrköping jämfört med föregående rapport från 2016.


Stockholms län
Från centrala Stockholms län till Uppsala kommun +272 procent
Till södra Stockholms län från Eskilstuna kommun +387 procent


Uppsala län

Från Uppsala kommun till Gävle kommun +286 procent
Till Håbo kommun från södra Stockholms län +400 procent


Sörmlands län
Från Katrineholms kommun till södra Stockholms län +292 procent
Till Katrineholms kommun från Norrköping kommun +385 procent


Västmanlands län
Från Västerås kommun till Enköpings kommun och från Västerås kommun till centrala Stockholm +>200 procent
Till Västerås kommun från Örebro kommun +>200 procent


Örebro län
Från Örebro kommun till Köpings kommun +478 procent
Till Örebro från södra Stockholm +170 procent


Östergötlands län
Från Linköpings kommun till Mjölby och Finspång +180 procent
Till Linköpings kommun till Norrköpings kommun +>200 procent


Gävleborgs län
Från Sundsvalls kommun till Gävle kommun +>200 procent
Till Sandvikens kommun från Gävle kommun +>200 procent


Källa: Mälardalsrådet


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se