Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så ska Trafikverket omvandla vägkanter till biogas


2020-06-12

Bild: Johan Alp

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för att ge fri sikt och bättre säkerhet för trafikanter. Nu ska ett pilotprojekt i Skåne testa en ny metod som ska omvandla det slåttrade gräset i vägkanterna till biogas.


Längs vägarna frodas många olika växtarter som mår bra av att slåttrat gräs tas bort. Trafikverket har därför undersökt hur slåtter kan användas till att producera biogas. Nu testas idéerna med ett pilotprojekt som ska äga rum i Trelleborg, Skurup och Svedala.

Projektet ska pågå längs mindre, statliga vägar i de tre kommunerna under tre år med start sommaren 2020. Med en specialutvecklad slåttermaskin ska växterna skördas, samlas upp och transporteras till biogasanläggningen i Jordberga. På biogasanläggningen ska biomassan omvandlas till biogas, som därefter distribueras via gasledning till marknaden. Ytterligare en vinst är att en restprodukt är gödsel av hög kvalitet, som kan levereras ut till lantbruk i regionen. 


Bidrar till klimatmål med 700 ton mindre koldioxid
En förhoppning är att projektet ska bidra till en minskad klimatpåverkan genom att biogasproduktionen ökar, biogas som kan ersätta fossila bränslen i exempelvis fordon.

–  I vägkanterna finns en stor mängd biomassa som idag inte utnyttjas, men som skulle kunna användas för energiutvinning i stor skala över hela landet. Med det här pilotprojektet vill vi hitta formerna för en sådan omfattande energiutvinning, och på så sätt kunna bidra till Trafikverkets och Sveriges klimatmål, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör.

Trafikverket har mål om en klimatneutral infrastruktur senast 2045. Som delmål ska klimatpåverkan från trafikinfrastrukturen minska med 15 procent till 2020, 30 procent till 2025 och 50 procent till 2030, jämfört med 2015.

–  Den biogas som ska produceras under pilotprojektets tre år beräknas ge en utsläppsminskning som motsvarar mer än 700 ton koldioxid för de tre år som projektet pågår. Det motsvarar ungefär vad 400 personbilar släpper ut på ett år. Denna vinst räknar vi med trots att pilotprojektet genomförs på en väldigt begränsad yta. Det innebär att om detta arbetssätt kan börja användas i hela landet så ser vi en stor potential, säger Sven Hunhammar. 

Gynnar biologisk mångfald och hindrar spridning av invasiva arter
Den regelbundna slåttern som genomförts oavbrutet i årtionden har resulterat i att många vägkanter med tiden utvecklats till viktiga biotoper för rödlistade ängsväxter och insekter. Förhoppningen är att återkommande slåtter med insamling av frön också begränsar spridningen av invasiva arter, exempelvis lupiner, som ofta sprids längs våra vägar och konkurrerar ut den inhemska faunan.

Klicka här för att läsa mer om Pilotprojekt om artrik energiutvinning.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut



Bild på högsäkerhetsgrind för fordon, insprängd i en bergsvägg.

Anpassat områdesskydd för ökad säkerhet i ett förändrat säkerhetsläge

I takt med att det globala säkerhetsläget skärps har fysiska hot mot kritisk...

Läs mer
Zinga


S:t Eriks satsar på klimatneutral betong – fördjupar samarbetet med Heidelberg Materials

S:t Eriks och Heidelberg Materials Cement Sverige har ett långt samarbete bakom sig och tar...

Läs mer
Vattenfall


Effektiva utrymningsvägar och säkerhetslösningar för offentliga områden

Säkerheten i offentliga områden och byggnader – som skolor, sjukhus, kö...

Läs mer
Zugol 550


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut...

Läs mer


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och...

Läs mer
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Ny elektrifierad stadstrafik startar i Malmö 2027

I juni 2027 startar den nya stadstrafiken i Malmö. Anbudsvinnare är Nobina, som...

Läs mer


GARO lanserar Eichrecht-godkänd laddbox för publik laddning i Tyskland

GAROs publika laddbox, GARO Entity Pro, har godkänts enligt Eichrecht-kraven. Den är...

Läs mer

Safe At Site, en ledande aktör inom säkerhetsprodukter för bygg och anläggning, har glädjen att meddela att Gunstein Lauvrak har utsetts till ny VD.

Gunstein Lauvrak har lång ledningserfarenhet från bolag som Ramirent, ASSA ABLOY, TOOLS...

Läs mer


Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer
Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se