Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Volvo startar försäljningen av eldrivna lastbilar för stadstransporter


2019-11-12

Bild: Volvo

Nu börjar Volvo sälja Volvo FL Electric och Volvo FE Electric i Sverige och andra utvalda marknader i Europa. De eldrivna lastbilarna möter de ökande behoven av hållbara transportlösningar i framför allt stadsmiljöer.

Frånvaron av avgasutsläpp och sänkta ljudnivåer genom ellastbilar skapar stor potential i stadsmiljöer. För det första gör de låga ljudnivåerna det möjligt att leverera gods och samla in sopor tidiga morgnar, sena kvällar eller till och med nattetid, vilket bidrar till att förbättra transportlogistik och minska trafikstockningar under rusningstid. För det andra skapar ellastbilar, genom bättre luftkvalitet och minskat buller, nya möjligheter för stadsplanering och trafikflöden. En ellastbil kan till exempel användas i lastningsområden inomhus och i miljözoner. 

– Global urbanisering kräver urban logistik och lastbilstransporter med noll utsläpp och minskat buller, och det brådskar. Med Volvo FL Electric och Volvo FE Electric kan vi möta dels de stränga miljökraven såväl som de höga affärsmässiga kraven från våra kunder, säger Jonas Odermalm, VP Product Line Electromobility. 

En utmaning är att maximera nyttolasten samtidigt som körsträckan optimeras. 

– Volvo Lastvagnars lösningar kommer att baseras på individuella affärsbehov som tar hänsyn till ett antal faktorer, som exempelvis körcykler, lastkapacitet och ruttanalyser, för att kunna använda batteriernas prestanda på det mest effektiva sättet, fortsätter Jonas Odermalm. 

Volvo FL Electric och Volvo FE Electric har utvecklats i nära samarbete med utvalda kunder som är verksamma i Göteborg. Deras feedback har varit mycket positiv, och de förare som kört lastbilarna är särskilt imponerade av drivlinans prestanda, den sömlösa accelerationen och hur tysta lastbilarna är.

– Samtidigt som kundfeedbacken har varit positiv, förklarar Jonas Odermalm, är det tydligt att infrastrukturen för laddning fortfarande är under utveckling i de flesta städer. Vi arbetar sida vid sida med både offentliga och privata partners för att enas om en långsiktig strategi för hur laddinfrastrukturen ska expandera. Men det är uppenbart att utvecklingstakten för laddinfrastruktur måste öka. 

För att kunna adressera klimatförändringar kommer det att krävas tillgänglighet av flera olika drivlineteknologier. 

– Elfordon som laddas med förnybar elektricitet, är verkligen ett kraftfullt steg mot en mer hållbar distribution i städerna. Det kommer dock inte att vara en ensam energikälla som kan svara upp mot klimatutmaningen och andra miljöfrågor. Olika typer av transporter kräver olika typer av drivlinelösningar, sammanfattar Jonas Odermalm.


Fakta om Volvo FL Electric och Volvo FE Electric
•    Volvo FL Electric och Volvo FE Electric har utvecklats för distribution, avfallshantering och andra urbana transportapplikationer. 
•    Försäljning startar nu i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Nederländerna.
•    Serieproduktionen är planerad till mars 2020. Initialt är volymen begränsad, men kommer att öka successivt.
•    Volvo FL Electric har kapacitet för totalvikt på 16 ton.
•    Volvo FE Electric har kapacitet för totalvikt på 27 ton.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se