Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Scania introducerar ellastbilar i Norge


2020-02-12

Bild: Scania

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO börjar nu köra två batterieldrivna distributionslastbilar i Oslo. Pilotprojektet är ytterligare en milstolpe in samarbetet mellan Scania och ASO kring elektrifierade transportlösningar.

De positiva erfarenheterna från Scanias hybridlastbilar som använder eldrift i stadskärnor gör det logiskt att nu även använda helelektriska batterifordon för stadsdistribution. Med den batteriteknik som idag är tillgänglig, kan lastbilarna köra kortare sträckor och ladda batterierna under av- och pålastning. De två lastbilarna i ASKO:s verksamhet har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km. De laddas genom en 130 kW laddkabel.

– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. även för tunga fordon, säger Karin Rådström, Scanias försäljnings- och marknadschef.
– På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med ASKO.

Scania fortsätter att satsa på och utveckla ellösningar och det kommer inte att dröja länge förrän vi når tröskeln när elektrifierade tunga transporter blir en rimlig investering för kunderna. Men dit har vi ännu inte nått.

Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.

– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren, förklarar Karin Rådström.
– Dessa kommer att bana väg för tillämpning i olika transportuppgifter samtidigt som vi tar hänsyn till kundernas totalkostnader.

Som alltid bygger Scanias inriktning på ett modulärt tänkande. I de elfordon som sätts in i ASKO:s verksamhet har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts av en elmaskin som drivs med uppladdningsbara batterier.

Scanias grundtanke när det gäller elektrifiering innebär forskning och utveckling av en bred palett olika lösningar. Dessa innefattar olika biobränsledrivna hybridelektriska tekniker, liksom helelektriska lastbilar och bussar. Scania arbetar även med elfordon med olika laddtekniker – från plug-in-laddning till pantografladdning via luftledningar, antingen parkerade eller i rörelse på elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller.


Fakta: Om lastbilarna
Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6x2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW
Läs mer om Scanias elektrifiering: scania.com/electrification



Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se