Facebook


Instagram

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia


2020-12-03

Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Bild: Jim Hansson, SMTM
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

Fartygslämningarna som upptäcktes under kajen på Skeppsholmen 2017 är vraket efter Gustav II Adolfs flaggskepp Scepter, byggt 1615. Ett av många bortglömda örlogsfartyg med en spännande historia.
Bild: Johan Runer
Fartygslämningarna som upptäcktes under kajen på Skeppsholmen 2017 är vraket efter Gustav II Adolfs flaggskepp Scepter, byggt 1615. Ett av många bortglömda örlogsfartyg med en spännande historia.

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska museer och Stockholms universitet och ska ta en bortglömd del av Sveriges maritima historia till ytan.

Många framstående örlogsfartyg har ingått i den seglande svenska flottan. Berättelserna om några få har lyfts till ytan, till exempel de om Vasa och Kronan. Men många fartyg har fallit i glömska trots lång tid i tjänst och trots att de kanske var med i välkända och dramatiska historiska händelser. Utrangerade fartyg höggs upp eller sänktes med flit för att fungera som brofundament, utfyllning vid kajbyggen eller för att spärra av hamninlopp. Tack vare Östersjöns unika förhållanden har vraken ändå bevarats och under senare tid har allt fler har återfunnits och identifierats.

– De här skeppsvraken utgör ett stort, ofta outforskat och världsunikt material. Här finns möjligheten att genom arkeologiska undersökningar i kombination med skriftliga källor studera fartygens hela historia och sammanhang, säger projektledaren, professor Leos Müller vid Centrum för maritima studier vid Stockholms universitet.

Forskningsprogrammet ”Den glömda flottan. Sveriges "blåa" kulturarv c:a 1450-1850” sträcker sig över 6 år och bedrivs inom ramen för Centrum för maritima studier (CEMAS) som är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) och Stockholms universitet. Riksbankens Jubileumsfond har nu beviljat programmet ett anslag på 34 335 000 kronor, rekord när det gäller marinarkeologisk och maritimhistorisk forskning i Sverige.

– Intresset för marinarkeologi är stort. Vi planerar för öppning av vårt nya museum Vrak – Museum of Wrecks till sommaren så anslaget känns extra roligt. Det här är forskning som kommer att kunna ta våra besökare till nya och fler berättelser som nu väntar på Östersjöns botten, säger Fredrik Svanberg, chef på kulturarvsenheten vid Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) där bland annat Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet och Vrak – Museum of Wrecks (med planerad öppning 2021), ingår. 


Källa: SMTM


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se