Facebook

Instagram

Älvstranden Utveckling agerar om miljögiftet TBT


2018-12-21

Götaverken/Cityvarvet.
Bild: Anders Gustavsson, Älvstranden Utveckling
Götaverken/Cityvarvet.

Älvstranden Utveckling bekostar en kompletterande riskbedömningen av miljögiftet TBT på Götaverkens gamla varvsområde. Botten är förorenad efter varvsverksamheten och frågan om vem som ska bekosta saneringen är ännu inte utredd. För att komma vidare tar Älvstranden Utveckling nu initiativet och bekostar den riskutredning som krävs i den juridiska processen.

– Vi har stångats med frågan om gifterna i över fyra år och vi väljer nu att beställa och bekosta undersökningen för att komma vidare, säger Lena Andersson, VD för Älvstranden Utveckling.

Älvstranden Utvecklings kostnader för undersökningen kommer att krävas tillbaka av den eller de parter som slutgiltigt anses vara ansvariga för miljögifterna i bottenslammet. Ansvaret för saneringen avgörs i en juridisk process och det är där som den kompletterande risk- och konsekvensutredningen behövs.

– Giftet måste hanteras och ju fortare vi vet vad som ska göras desto bättre är det för alla parter. Det blir inte billigare för att det ligger kvar på botten, säger Lena Andersson, VD för Älvstranden Utveckling.

Utredningen om vad behöver göras med miljögifterna i varvsområdet har pågått sedan de sista torrdockorna såldes och varvsverksamheten avvecklades för snart fem år sedan. I bottenslammet under de gamla torrdockorna har höga halter av miljögifterna TBT påträffats. I dagsläget går det inte att utföra arbeten i närheten av det förorenade bottensedimentet och båtar kan inte trafikera området. Om miljögifterna börjar flytta på sig kan det få miljökonsekvenser långt utanför det gamla varvsområdet.

Området är en del av Vision Älvstaden och ligger i en mycket expansiv del av stan och kommer på sikt att behövas för utvecklingen av Göteborg. Så länge älvbotten är förorenad och frågan om hur saneringen ska utföras inte är utredd går det inte att planera långsiktigt för områdets framtid.


Fakta
:
Miljögiftet TBT (tributyltenn) användes i bottenfärger på båtar från 1960-talet för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner. Sedan 1989 är det förbjudet att använda på fritidsbåtar och 2008 infördes ett globalt totalförbud för all användning. TBT är hormonstörande för mikroorganismer och påverkar reproduktion och utveckling.

Den övre gränsen för att dumpa material som innehåller TBT i havet är 50ug/kg TS (microgram per kg torrsubstans). Högsta uppmätta halt vid Götaverksområdet är 236 000 ug/kg TS.

Föroreningarna har skett i samband med reparationsarbete på torrdockorna på varvsområdet. Götaverken/Cityvarvets två sista större torrdockor är sålda och bortfraktade. Den sista försvann i maj 2016.




Källa: Älvstranden Utveckling


Skriv ut



Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.
Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit.

Snabb istillväxt i de svenska farvattnen - isbrytaren Ale till Vänern

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari...

Läs mer
Maxi Grip

Dags att nominera till Stena Line Propeller Prize

Nu är det hög tid att nominera bidrag till Stena Line Propeller Prize som i år...

Läs mer
Uniteam
Den första E-Flexern, som får namnet Stena Estrid, sjösattes den 16 januari.

Nybyggnationen av Stena E-Flexer fortskrider i Kina med kölsträckning och sjösättning

Mellan år 2016 – 2018 har Stena RoRo lagt order på åtta fartyg i Stena...

Läs mer
Logistik Karlshamn
SVT Nyheter:

 Ny forskning ska hindra sexuella kränkningar till sjöss

Ny forskning finansierad av AFA Försäkring, uppmärksammas av SVT Nyheter. I...

Läs mer

Sveriges Hamnar lockoutar hamnarbetarförbundet – vi tillåter inga hot mot gällande avtal

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på Hamnarbetarförbundets 25 konfliktvarsel.

Läs mer

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla...

Läs mer

Stena Lines första nybygge Stena Estrid har lämnat dockan i Kina


Under onsdagen nådde Stena Line ytterligare en viktig milstolpe i det stora...

Läs mer

Varslen haglar in – trots erbjudande om kollektivavtal

Sveriges Hamnar har under veckans tre första dagar tagit emot 23 konfliktvarsel från...

Läs mer
MS-Eckerö

2018 gav ökad passagerarvolym för Eckerö Linjen

Antalet gäster som reste med Eckerö Linjen under 2018 var 968.290, vilket är en...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se