Facebook


Instagram

"An Oceanic Awakening" och SEA20 väcker insikt om havens potential i tid av globaltransformation


2018-09-06

The Ecotone beskriver hur två naturliga ekosystem skapar ett tredje.
Bild: Wärtsilä
The Ecotone beskriver hur två naturliga ekosystem skapar ett tredje.

The Mangrove är ett nytt landmärke, som ger ett nytt perspektiv på kustlinjen.
Bild: Wärtsilä
The Mangrove är ett nytt landmärke, som ger ett nytt perspektiv på kustlinjen.

The Blue Belt placerar en ny smart hamn längre ut till havs och städar upp stadens kustlinje och säkrar rent vatten.
Bild: Wärtsilä
The Blue Belt placerar en ny smart hamn längre ut till havs och städar upp stadens kustlinje och säkrar rent vatten.

Gästerna på SMM, världens ledande mässa för sjöfartshandel i Hamburg, var först om att höra Wärtsiläs offentliggörande av "An Oceanic Awakening", ett globalt initiativ med fokus på en radikal omvandling av världens sjöfarts- och energiindustri till ett överlägset effektivt, ekologiskt sunt och digitalt förbundet ekosystem.

Sjöfrakt är det allra kostnadseffektivaste sättet att transportera varor och människor världen över. Då konsumentbehovet ökar står sjöfartsföretag inför stora möjligheter att förbättra ineffektiviteter som betydligt minskar verksamhetens lönsamhet och hållbarhet. Centrala drivande faktorer i förändringen av dagens sjöfart är bättre bränsleeffektivitet från hamn till hamn, färre trafikstockningar i hamnar och livligt trafikerade zoner, samt införande av realtidskommunikation mellan intressenter.

Till Wärtsiläs insats för att aktivera ett komplett integrerat smart ekosystem hör att belysa och proaktivt adressera dessa frågor. Insatsen kräver samarbete mellan flera sektorer och vertikalt förbundna företag samt aktivt engagemang i att lyfta fram växande teknologier för att skapa nya affärsverksamhetsmöjligheter till allas väl.

Centrala ekosystemsaktörer från världens strategiskt viktigaste sjöfartsstäder har inbjudits att mötas på det nyligen öppnade forumet SEA20, där gränsöverskridande dialog och samskapande främjas genom en kontinuerlig följd av evenemang och verkstäder. Först ute med att stöda tanken om hållbar sjöfart via omfattande samarbete är Rotterdam, Hamburg och Helsingfors.

Under SMM:s presskonferens avslöjadeMarco Ryan, Chief Digital Officer & Executive Vice President på Wärtsilä,bolagets ambitiösa strävan att före år 2020 sammanföra 20 av världens inflytelserikaste hamnstäder till ett nätverk som inspirerar till samarbete som väsentlig bidragande faktor till att främja förändring. Nätverket kommer att stöda antagande och implementering av bästa praxis, gynna digitalisering och påverka lagstiftning för att främja nya miljövänligare, hållbara och smartare sätt att göra affärer till havs.

Inom ramen för SEA20 har man redan sammanfört en skara nyckelpåverkare från fem hamnstäder för att avgöra hur dessa städer, samt det övriga samhället, bäst kunde dra nytta av ett smart ekosystemet.

Förra månaden samlades 18 kända experter från New York, Singapore, Helsingfors, Rotterdam och Hamburg för en kreativ session i Hamburg. Under två dagar av deltagande planering producerade den samlade intelligensen en serie visioner om sin syn på hur framtidens städer bättre kunde samverka med havet.

Visionerna, som omfattade moderna transportsystem längs stadsstränder, introducering av havscentrerade innovationscenter och placering av smarta hamnar utanför kusterna, kommer att användas för att inspirera politiker och sjöfartssektorn världen över för att adressera problem orsakade av snabb urban tillväxt.

På SMM visades en serie illustrationer baserade på idéerna, samt en film om denna smarta, orädda rörelse.

Under kommande år kommer världens största transportbransch att genomgå en radikal förändring. Nya smarta teknologier kommer att möjliggöra för fartyg och hamnar att vara sammankopplade på ett aldrig tidigare skådat sätt inom sjöfarten. Som ett resultat av kontinuerliga R&D- och strategiska anskaffningar har Wärtsilä marknadens mest omfattande och integrerade produktportfölj, som ger varumärket en idealisk position för att leda denna förändringsresa.

– Våra lösningar har redan i många års tid adresserat sjöfartsindustrins hållbarhetsbehov, sade Kari Hietanen, Executive Vice President, Corporate Relations & Legal Affairs ärenden vid Wärtsilä.
– Men ett uppvaknandet till havens möjligheter kräver förändringar i mycket större skala. Det är dags för världen att vakna upp till sjöfartssektorns genuina förändringspotential och till vilken roll dess snabba utveckling kommer att spela i våra liv.

– Vi har inte råd att vänta på att sjöfarten och energibranschen utvecklas i egen takt, sade Wärtsiläs koncernchef Jaakko Eskola.
– Kraven på effektivitet, hållbar utveckling och anslutningsbarhet har växt sig så stora att de inte kan förbises. Vi är i brådskande behov av att öka hastigheten som är till nytta för hela sektorn samt samhället som helhet. ”Oceanic Awakening” är vårt uppvaknande till alla, som signalerar början av resan för att göra verklighet av framtidens sjöfart och energi.

Stadsvisioner i korthet
The Ecotone beskriver hur två naturliga ekosystem skapar ett tredje. Enligt visionen skulle SEA20-städernas hamnområden förses med innovationscenter, där man småskaligt testar nya utvecklingskoncept som sedan kunde implementeras i större omfattning i hamnområden. Innovationerna omfattar utveckling av allt från logistik till turism och mer.

The Mangrove är ett nytt landmärke, som ger ett nytt perspektiv på kustlinjen. Landmärket är självförsörjande och fungerar med förnybar energi. Dess topp utgör även ett nytt grönområde för stadsbor och besökare. Mangrove förbinds med fastlandet med små anslutningsfartyg och undervattenstunnlar.

The Blue Belt placerar en ny smart hamn längre ut till havs och städar upp stadens kustlinje och säkrar rent vatten, samt ett nytt landskap för att bygga bostäder och handel i kärnan av stadsmiljön. Då hamnarna flyttar bort från kusten kan kustlinjen användas för helt nya ändamål och ge stadslivet en innovativ dimension.




Källa: Wärtsilä


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se