Facebook


Instagram

Branden på Kuusakoski 2016 har resulterat i mängder med förbättringar av säkerheten – nu blir de kvar i Gävle Hamn


2020-01-10

Pär Johnsson, Platschef Kuusakoski berättar om invsteringar och förbättringar på plats i Gävle hamn.
Bild: Gävle hamn
Pär Johnsson, Platschef Kuusakoski berättar om invsteringar och förbättringar på plats i Gävle hamn.

För drygt tre år sedan självantände ett av skrotupplagen på återvinningsföretaget Kuusakoski. Externa experter togs in för att göra riskbedömningar och åtgärder följde de förslag som framkom, med de kravställda förbättringarna som följd. Nu har kontraktet förlängts och Kuusakoski blir kvar i Gävle Hamn. Exempel på de åtgärder som gjorts är investeringen i den självsläckningsanläggning utrustad med värmekameror som kommer vara på plats 2020, mottagningsrutiner för att kunna identifiera riskmaterial direkt, och bemanning dygnet runt alla dagar i veckan.

– Vi är väldigt glada över att vara kvar i Gävle Hamn. Hamnen har ett mycket bra logistikläge med närhet till både väg, järnväg och sjötrafik. Förvarar man skrot så finns också alltid en överhängande risk för inbrott. Gävle Hamn är inhägnat och med övervakning dygnet runt, vilket även det är gynnsamt för vår verksamhet, säger Pär Jonsson som är platschef på Kuusakoski Gävle.

Pär har varit platschef i två år och dessförinnan produktionsledare i sex år.
– Vi har ett bra team i Gävle. Och i min roll är man delaktig både på skruv- och mutternivå såväl som vid upphandling av miljonkontrakt. Det har också varit spännande att följa företagets utveckling sedan jag började. 

Företaget Kuusakoski är specialiserade på hantering av metallskrot. Terminalen i Gävle, som funnits sedan 2004, är specialister på specifikt rostfritt, då de alltid haft den kompetensen inhouse och många andra terminaler skickar sitt rostfria stål för hantering till Gävle. Från början var det få anställda och man hanterade mycket av sorteringen manuellt. Man beslutade sedan att 2010 investera i en klippmaskin för ungefär 15 miljoner kronor, som klipper skroten på ett mycket effektivt sätt. Vissa saker, till exempel hela släp eller stora traverser/järnbalkar behöver fortfarande skäras manuellt med gasbrännare som man gjorde med allt skrotet från början. 2-3 man jobbar manuellt varje dag med den uppgiften.

Två år senare, 2012, investerade och installerade man i en fragmenteringsanläggning för runt 60 miljoner kronor. Fraggen som den kallas, klarar av att krossa mer svårsorterat skrot, som till exempel en barnvagn. Med hjälp av magneter, vindsikt och induktion separeras skroten och krossas till knytnävsstorlek för att sedan sprutas ut i olika högar, redo att säljas vidare till återanvändning. Pär Jonsson anställdes i samband med att fraggen installerades och fler anställdes i samma veva. För att driva fragmneteringsanläggningen behövs en som ansvarar för flödet in, dvs lastar materialet och sedan en som lyfter bort det när det gått genom maskinen. Dessutom behövs en som kör själva krossen och har koll på att allt fortlöper samt en kvalitetskontrollant. 

Från fyra anställda när Kuusakoski etablerade sig i Gävle, är man idag, tack vare de nya anläggningarna, ungefär 25 personer som arbetar på terminalen. Terminalen i Gävle omsätter cirka 100 000 ton skrot/år.

Det skrot som Fragmenteringsanläggningen inte klarar att sortera tas vidare till Finderanläggningen. Finderanläggningen kan sortera mer detaljerat på finare skrot, genom en annan typ av känsligare sensorer. Här sorteras tunnare material som är metallhaltigt, kopparkablar etc.

Den sista maskinen som är del av Kuusakoskimaskineriet i Gävle, är spånbricketteraren och den gör precis vad den heter. Den gör bricketter av spån, genom stora hydrauliska pressar. Spånet kommer in i lass från kunder som till exempel jobbar med metallsvarvar eller fräsar. Man bricketterar spånet, dvs pressar det samman till klumpar i form av cylindrar på ungefär 10 kg styck. Detta sparar utrymme och brinner även långsammare då man återanvänder det i stålverken. Dessutom pressas också skärvätskan ut som man vill bli av med. Skärvätska används för att kyla när man skär metallen och den absorberas sedan av spånet.

Kuusakoski är ett finskt företag som finns i 8 olika länder, med ca 2500 anställda sammanlagt. I hela världen har sortering och återvinning gått starkt framåt. Kina är ett exempel på en stor maktspelare i världen som legat i topp med mängden brutet järnmalm och framställningen av stål. I dag tittar landet på att dra ner på framställningen och öka återvinningen av stål markant. I Sverige ligger utvecklingen att hantera återvunnet material längre fram och Kuusakoski är en del i den utvecklingen.

– Vi måste alla ta ansvar för att kunna nå våra klimatmål och det känns roligt att arbeta för ett företag som är en del i det, avslutar Pär Jonsson.



Källa: Gävle Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se