Facebook


Instagram

Containervolymerna ökade i Göteborgs hamn – trots corona


2021-02-02

Containertrafiken till och från Göteborgs hamn klarade sig över förväntan under 2020.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Containertrafiken till och från Göteborgs hamn klarade sig över förväntan under 2020.

Det globala logistikåret 2020 präglades starkt av Covid-19-pandemin med bland annat stor rörlighet i efterfrågan på industrins produkter och transportbehov som följd. Men i Göteborgs hamns containervolymer för helåret syns inga coronaeffekter – istället har volymerna ökat.

– 2020 ställde höga krav på oss alla i och kring Göteborgs hamn, vår flexibilitet och anpassningsförmåga har ställts på prov. Efter förutsättningarna och med facit i hand har vi gjort nästan allting rätt i hamnen, där vi till och med lyckats öka på sina håll. Samtliga terminaloperatörer i hamnen ska ha en eloge, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Redan den 1 februari vidtogs åtgärder för att lyckas hålla hamnen öppen och fri från störningar till följd av pandemin. Ovanpå det har man haft fokus på att snabbt möta de nya förutsättningar som pandemin skapat.

– I det korta perspektivet har det handlat om det rent operationella, att fortsätta vara en tillgång för industrin i navigeringen genom detta. Exempelvis genom att säkra tillgång på tomcontainers för industrin när det varit brist över stora delar av världen, och tillse att det funnits möjligheter till mellanlagring. Och inte minst garantera full, obruten funktionalitet i hamnen säger Elvir Dzanic.


Fortsatta investeringar för ökad konkurrenskraft
På längre sikt har året handlat om att inte tappa tempo i hamnens utvecklingsplaner. Hamnen har ett långsiktigt investeringsprogram där man under året exempelvis tagit viktiga steg i hamnens farledsfördjupningsprojekt Skandiaporten, såväl som i den nya terminalen Arendal 2. En ny järnvägsansluten omlastningsterminal, Sveaterminalen togs i drift under året, samtidigt som hamnen startade en digital helomvandling som bland annat ska öka visibiliteten i godsflödena.

– Vi har stärkt vår balansräkning under året, bland annat genom att minska vårt framtida lånebehov. Det ger oss möjlighet att nu fortsätta våra satsningar på miljö, digitalisering och andra kundvärden som gör att gods kan transporteras på ett ännu effektivare och miljövänligare sätt framöver, säger Elvir Dzanic.


Ökande containervolymer
Göteborgs hamn är Nordens största hamn. 30 procent av den svenska utrikeshandel passerar här, inklusive hälften av all containertrafik. Och det är i just containersegmentet man varit som mest lyckosam under 2020. Totalt sett ökade hamnens containervolymer med närmare en procent. Det jämfört med den övriga Sverigemarknaden som tappade två procent enligt senast tillgängliga statistik.

I hamnens övriga segment hade Covid-19 större påverkan. Mest drabbad blev passagerartrafiken i hamnen. Kryssningsturismen världen över stängde ner nästan omedelbart vilket också fick konsekvenser i Göteborgs hamn. Färjetrafiken drabbades hårt av reserestriktioner som drog ner passagerarantalen rejält.

I energisegmentet började året starkt med höga volymer – lågt råoljepris under våren gjorde att råoljelagringen ökade. Andra halvan av året präglades av minskad efterfrågan på flygbränsle och andra transportbränslen på grund av corona.

Den svenska nybilsförsäljningen gick ner med 18 procent under året, och den globala marknaden har generellt följt samma mönster. I Göteborgs hamn minskade volymerna med 15 procent under året som gick, där den största enskilda faktorn var Volvo Cars produktionsstopp under våren.

Även den intraeuropeiska rorotrafiken drabbades av coronavirusets följder, men gick in i 2021 med tillförsikt då sista kvartalet 2020 visade en ökning på sju procent.


Volymer Göteborgs hamn, 2020

 Jan-Dec
2020
Jan-Dec
2019
Jfr % Jan-Dec
Container, TEU776 000772 0000,5%
Järnväg, TEU441 000456 000-3%
Ro/ro enheter515 000551 000-6,5%
Nya bilar234 000276 000-15%
Passagerare590_0001_736_000-66%
Kryssningsanlöp1159-81%
Energi m.Ton21,622,2-3%



Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se