Facebook


Instagram

Coronaviruset kan påskynda sjöfartens digitalisering


2020-04-07

Fartyget Ternvag redo för anlöp i Göteborgs hamns energihamn. Med coronavirusets framfart har rutinerna för fartygsanlöp förändrats.
Bild: Göteborgs Hamn AB

Fartyget Ternvag redo för anlöp i Göteborgs hamns energihamn. Med coronavirusets framfart har rutinerna för fartygsanlöp förändrats.



När fysisk kontakt mellan besättning på fartyg och säkerhetspersonal på kaj ska ner till ett minimum måste nya arbetssätt fram, och det snabbt. I Göteborgs hamn syns tydligt hur coronapandemin kan påskynda digitaliseringen i en annars konservativ sjöfartsbransch.

Johan Östlund, överstyrman på fartyget Ternvag med besättning har precis lagt till vid kaj. Arbetet är i full gång med att lasta energiprodukter för vidare export till Finland. Nya tider ger nya utmaningar och lika lite som världens länder vill ha i land fartygens besättningar i och med smittorisk vill världens fartygsbesättningar ta emot besök.

– Vi är i en utsatt miljö på fartygen och begränsar oss till det mest kritiska som lotsar och servicetekniker som vi måste ha ombord. Det är väldigt bra att vi kan lösa det mesta i övrigt genom datasystem och mailväxling, men det gör att operationerna tar lite längre tid, säger Johan Östlund.

De flesta hamnar runt om i världen har i och med coronaviruset tvingats ställa om rutiner för sina dagliga verksamheter. Ökad användning av befintliga digitala verktyg har varit en del av lösningen för att kunna upprätthålla ett effektivt arbetsflöde. Samtidigt tar det något längre tid vid kaj när nya rutiner ska sättas. Visserligen sker mycket av arbetet på distans under själva inseglingen, men väl i hamn sker i normalfallet en rad fysiska interaktioner mellan besättning och hamnarbetare. Det kan handla om att gå igenom lastens kvalitet, olika tillstånd, safetychecklistor och notice of readiness inför lastning eller lossning.

På kajen står Dan-Erik Andersson, operationell chef i Energihamnen i Göteborg, redo vid kaj. Idag ser han till att Ternvaganlöpet går effektivt och säkert till.

– Hela systemet vid lastning och lossning är traditionellt sett uppbyggt på att människor möts. Det är det som är intrimmat och som går snabbast idag. Att nu snabbt ändra på det innebär att man kan tappa tid. Men kan vi få till nya rutiner, nya system och se till att fler saker utförs simultant istället för att ta en sak i taget kan vi nog snarare bli effektivare på sikt, säger Dan-Erik Andersson, och får medhåll av överstyrman.

– Det finns helt klart utvecklingspotential i detta för framtiden. Vi vill alla ha snabba, effektiva och säkra anlöp, säger Johan Östlund.

Digitalisering högprioriterat i Göteborgs hamn
Arbetet med att öka automatisering och digitalisering är ett högprioriterat mål i Göteborgs hamn. Flera av de initiativ som redan är införda har haft extra positiva effekter under coronapandemin. Det digitala systemet Permesso som infördes under 2019 har exempelvis lett till att administration och fysiska möten kring utfärdande av arbetstillstånd för entreprenörer drastiskt kunnat minska. APM Terminals automatiska gater för lastbilar i containerterminalen är ett annat exempel som effektiviserat driften och minskat behovet av fysiska interaktioner.

Malin Collin är vice VD på Göteborgs Hamn AB och ansvarig för digitalisering. Hon menar att de stora genomgripande digitala förändringarna i hamnen ligger inom en snar framtid och kan göra stor skillnad.

– Det handlar först och främst om att effektivisera och visualisera godsflöden och trafik till och från hamnen. Detta är en av våra viktigaste frågor och vi har dedikerade resurser till detta. Bland annat tittar vi på hur artificiell intelligens kan utnyttja historik för att förutse händelser och bidra till snabba beslut. Kan vi förbättra planering genom datadrivna beslut, visa trender och förutspå händelser så finns förutsättningar för ett effektivare gods- och transportflöde både på land- och sjösidan, säger Malin Collin.

Hon menar att alla vinner på en ökad digitalisering. Men för att digitalisering ska ge utdelning krävs att fler i transportkedjan kopplar upp sig mot gemensamma system och delar information med varandra.

– Mitt intryck är att acceptansen ökar hela tiden, i synnerhet nu i coronatider. Men det krävs att någon tar initiativen, driver frågorna och erbjuder fungerande alternativ som fler vill haka på. Vi på Göteborgs Hamn AB vill gärna vara den initiativtagaren, och därför lägger vi mycket tid och resurser på digital utveckling.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se