Facebook


Instagram

Fyra helikopterbaser åter i beredskap


2018-01-19

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild:Sjöfartsverket
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Under onsdagen återgick räddningshelikoptrarna i Umeå, Norrtälje och Ronneby i beredskap.
– Fyra operativa baser bedöms vara nödvändigt för att det civila sjö- och flygräddningsuppdraget ska kunna genomföras över längre tid, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Under eftermiddagen tisdagen den 16 januari gick Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar i Umeå, Norrtälje och Ronneby ur beredskap efter att besättningarna gjort operativa bedömningar av förmågan att kunna genomföra uppdrag på ett flygsäkert sätt.

– Begränsningen i helikopterberedskap är mycket oönskad och beror på flera faktorer. Besättningarnas bedömningar påverkas bland annat av vädret, graden av samövad förmåga inom besättningarna och vilka flygövningar som genomförts. Därtill är situationen med pågående avtalsförhandlingar pressande för personalen. Att flera besättningar samtidigt bedömer att flygsäkerheten inte medger operativ flygverksamhet är ovanligt, säger Mattias Hyllert.

Vid 18-tiden på onsdagen var beredskapssituationen följande:

Göteborg: I beredskap.
Ronneby: I beredskap.
Visby: Ur beredskap tills vidare.
Norrtälje: I beredskap
Umeå: I beredskap.
Kiruna: Genomför övningar i fjällmiljö, kan genomföra insatser i nordligaste Sverige.

Under perioden som helikopterbaserna varit ur beredskap har det fram till onsdag lunch inte inträffat något sjö- eller flygräddningsärende där det funnits behov av flygande resurser. Därtill satte tisdagens vädersituation i stora delar av landet begränsningar som innebar att helikoptrar inte kunde operera. Därmed kunde de övningsflygningar som behövde genomföras för att respektive bas skulle kunna återgå i beredskap inte utföras.

Korta fakta om räddningshelikopterverksamheten

Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2016 var det totala antalet larm 494. Av dem rörde 372 larm sjö- och flygräddning och 122 larm var för annans ansvar, till exempel kommunal räddningstjänst.

Under 2016 flög Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar sammanlagt 2848 timmar. Av dessa var 361 timmar flygning till följd av larm. Övrig tid bestod av övnings- och positioneringsflygningar.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmaktens överskott av helikopterkapacitet räckt för den civila sjö- och flygräddningens behov. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens förmåga att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.



Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se