Facebook


Instagram

Göteborg får en ny elfärja


2021-01-26

Den nya färjan är av samma modell som Elvy, som redan trafikerar Göta älv.
Bild: Eddie Löthman
Den nya färjan är av samma modell som Elvy, som redan trafikerar Göta älv.

Västtrafik fortsätter sin satsning på elektrifiering och har beslutat att köpa in ytterligare en elhybridfärja till Göteborg. Den nya färjan som nu beställts kommer att börja köra över Göta älv under 2022 och gör att Västtrafik tar ytterligare kliv för att ställa om till en mer hållbar trafik.

Sedan tidigare trafikerar redan tre båtar av samma modell över Göta älv, där den som heter Elvy även har elhybriddrift. Nu väljer Västtrafik att utnyttja en option i ett befintligt avtal för att köpa ytterligare en färja.

– Vi har haft väldigt goda erfarenheter av vår tidigare elhybridfärja så det känns helt rätt att nu skaffa en till. Då allt fler kommer att bo och arbeta vid älven är det viktigt att vi redan nu stärker trafiken inför framtiden. Att då välja ett mer hållbart alternativ för båttrafiken i centrala Göteborg känns helt självklart, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Varvet som bygger båten heter Uudenkaupungin Työvene Oy och ligger i Finland. Västtrafik har tidigare upphandlat båtarna Älvfrida och Älveli inom det avtalet. I det fanns även option på ytterligare två båtar, där Elvy var den första.


Stora miljövinster
Den nya färjan kommer levereras med ett förbättrat batteripaket. Det innebär att båten kommer att kunna köra med eldrift en timme längre jämfört med Elvy, vilket ger större miljövinster. När batteriet tar slut laddas det med hjälp av dieselgeneratorer under gång eller med el vid kaj. Med sin eldrift minskar den nya älvskytteln utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med två tredjedelar. Batterierna kan laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft.

I framtiden kommer resandebehovet över älven öka till följd av fler bostäder och verksamheter i området. Investeringen i en ny färja gör det då möjligt för fler att kunna resa kollektivt. Hur den nya färjan ska trafikera över Göta älv är ännu inte helt bestämt.


Fakta elhybridfärjan:
• Dimensioner: 33 meter lång och 9 meter bred
• Hastighet: 11 knop
• Antal passagerare: 298
• Antal cyklar: 80


Källa: Västtrafik


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se