Facebook


Instagram

Göteborgs hamn driver på för fördjupad europeisk klimatsamverkan


2020-08-25

Under 2019 satte Göteborgs hamn ett nytt klimatmål om en 70-procentig minskning av klimatpåverkande utsläpp till 2030, som även innefattar sjöfartens utsläpp inom Göteborgsområdet.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Under 2019 satte Göteborgs hamn ett nytt klimatmål om en 70-procentig minskning av klimatpåverkande utsläpp till 2030, som även innefattar sjöfartens utsläpp inom Göteborgsområdet.

För att Göteborg, Sverige, EU och världen ska klara de klimatutmaningarna som bland annat transportnäringen och sjöfarten står inför, så krävs lokala initiativ såväl som internationell samverkan. Göteborgs hamn är drivande i EU:s arbete för en grönare sjöfart.


Göteborgs Hamn AB:s hållbarhetschef Edvard Molitor är sedan tre år ordförande i den europeiska hamnorganisationen ESPO:s hållbarhetskommitté. Under hösten arbetar kommittén bland annat med att ta fram ESPO:s hållning gentemot en mängd nya EU-förslag kring hur man ska minska klimatpåverkan från sjöfarten. Exempelvis genom FuelEU Maritime Initiative som syftar till att öka användningen av hållbara bränslen i sjöfarten.

I förra veckan smygstartade höstens arbete då Valter Selén, Senior Policy Advisor Sustainable Development på ESPO:s sekretariat i Bryssel besökte Göteborgs hamn. Valter är sekreterare i ESPO:s samarbetskommitté och kommer därigenom att ha en nära samverkan med Göteborgs hamn genom ESPO.

– Göteborgs hamn ligger i framkant med offensiva miljömål inför 2030 som man är fast besluten att leverera på. Hamnen är ett föredöme vilket vi noterat på bredare europeisk nivå med många goda exempel som jag tar med mig hem till Bryssel, säger Valter Selén.

På väg mot nytt klimatmål
Under 2019 satte Göteborgs Hamn AB ett nytt klimatmål om en 70-procentig minskning av klimatpåverkande utsläpp till 2030, som även innefattar sjöfartens utsläpp inom Göteborgsområdet. Lokalt har man redan kommit långt. Hamnterminalerna genomgår en omställning till fossilfri drift i verksamheterna som i flera fall redan är fossilfria eller blir det innan utgången av 2020.

Vad gäller landtransporterna till och från hamnen så genomförs en långsiktig omställning från väg till järnväg. Det har resulterat i att Göteborgs hamn nu har den högsta andelen järnvägsburet containergods i världen med cirka 60 procent, och siffran fortsätter att växa i takt med nya satsningar på bland annat dubbelspår på Hamnbanan och nya, järnvägsanslutna omlastningsterminaler. Hamnen har också en stor andel elanslutningar av fartyg, erbjuder en miljödifferentierad hamntaxa, och skapar tillgång till hållbara bränslen.

– Vi ligger bra till på landsidan redan idag och vi arbetar intensivt med ett progressivt hållbarhetsarbete för att fortsätta göra skillnad tillsammans med våra partners i hamnen, säger Edvard Molitor.

Men den tuffaste delutmaningen ligger på sjösidan och där krävs samverkan över nationsgränserna för att vi ska kunna ta nödvändiga steg för en hållbar utveckling, menar Edvard Molitor:

– Arbetet vi gör i ESPO:s samarbetskommitté en viktig nyckel för att vi som hamn ska nå våra klimatmål och för att den globala sjöfarten ska kunna ta rejäla kliv framåt på klimatområdet, säger Edvard Molitor.



Källa: Göteborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se