Facebook


Instagram

Göteborgs Hamn lanserar digitalt spårningsverktyg för gods


2021-10-13

I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.
Bild: Göteborgs Hamn AB
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods. Nu lanseras plattformen Port Optimizer med en Track & Trace funktion som gör det enkelt för varuägare, tåg- och terminaloperatörer att följa sitt gods i realtid från kajkant till inlandsdestination.

– Idag lägger våra kunder oerhört mycket tid på att söka information om var godset befinner sig från en mängd olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika aktörer i nätverket som behöver kommunicera med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi ändra på med hjälp av digital godsspårning, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, Göteborgs Hamn AB.

Bakom den tekniska lösningen står företaget Wabtec som även arbetat fram ett liknande verktyg för Port of Los Angeles i USA. Så tekniskt har det funnits en bra grund för Göteborgs Hamns version av Port Optimizer. 
– Vi är stolta över att få vara en del av Göteborg Hamns digitalisering där vi genom vårt samarbete ökar visibiliteten av godsflödet. Vi ser att applikationen kan bidra till att öka leveranssäkerheten och flödet av gods genom Hamnen, säger Nalin Jain, President, Digital Electronics, på Wabtec Corporation.

Den största utmaningen har varit att koppla ihop terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler som både samarbetar och konkurrerar om transporterna i Göteborgs Hamn. Här har speciellt APM Terminals och GDL Sjöcontainer AB spelat en stor roll för att Port Optimizer Track & Trace skulle kunna bli av.

– Det är tack vare dem, och även de andra samarbetspartners som delat med sig av sin data, som gjort att vi lyckats få fram något på relativt kort tid. Det är glädjande att se att aktörernas gemensamma mål om ett effektivt transportflöde och nöjdare kunder är större än var och ens enskilda intressen. Det borgar för en snabb utveckling framåt, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, på Göteborgs Hamn AB.


Följer godset i realtid
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods. Här syns vilka fartyg godset befinner sig på, vilken tid det lastas av vid kaj och även när de lämnar hamnterminalen för att gå vidare på järnväg. Själva systemet kopplar ihop godset med avläsningssensorer utmed järnvägsspåren som baseras på insamlad data från Trafikverket och olika järnvägsaktörer.

Detta ger täta uppdatering om var godset befinner sig och som i sin tur ger trygga spårningsbara transporter med en estimerad ankomsttid, något som efterfrågats länge då detta underlättar planering och beslut. Dessutom finns möjlighet att få notiser skickade till sig, både när allt flyter på men kanske mest relevant om det uppstår ett problem på vägen, som då snabbt går att åtgärda. GDL Sjöcontainer AB är en av logistikaktörerna som under flera månader varit delaktiga i arbetet med att testa och utvärdera applikationen. Sedan några veckor tillbaka använder de sig nu av Port Optimizer Track & Trace.

– Vi är glada över att vara bland de första att få använda tjänsten. Att våra kunder samt mottagaren av godset snabbt kan få samlad information från flera olika källor är efterlängtat och dessutom är det ett enkelt verktyg att arbeta i både för dem och oss, säger Markus Ekwall, Avdelningschef Intermodalt, GDL Sjöcontainer AB.

Långsiktigt ska alla få möjlighet att ta del av fördelarna av Port Optimizer Track & Trace, dock kommer tjänsten initialt att vara begränsad till de godsflöden som är aktiverade.


Källa: Göteborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se