Facebook


Instagram

Göteborgs hamn redo för brexit


2020-12-29

Begonia Seaways och Freesia Seaways vid en av Göteborgs hamns roroterminaler. Det är två av fartygen som bland annat används i trafiken mellan Göteborgs hamn och Storbritannien.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Begonia Seaways och Freesia Seaways vid en av Göteborgs hamns roroterminaler. Det är två av fartygen som bland annat används i trafiken mellan Göteborgs hamn och Storbritannien.

Magnus Nordfeldt, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Magnus Nordfeldt, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Efter många turer, ändrade förutsättningar och sena bud är det nu bara dagar kvar till Storbritannien slutligen lämnar EU:s tullunion och inre marknad. Men varuflödena mellan Sverige och Storbritannien fortgår alltjämt. Göteborgs hamn är navet för dessa flöden, där förberedelserna inför utträdet pågått in i det sista.

Det var redan i mars 2017 som Storbritannien formellt begärde utträde ur EU. Men omständigheterna för Storbritanniens fortsatta handel med EU har varit föremål för förhandlingar, även efter det formella utträdet ur EU den 31 januari 2020. Med bara en vecka kvar till utgången av det övergångsavtal som behållit Storbritannien i EU:s tullunion och inre marknad, pågick fortfarande förhandlingar om förutsättningarna för det slutgiltiga utträdet.

Under julafton mynnade samtalen ut i ett nytt avtal mellan EU och Storbritannien. Även om avtalet medför att handelstullar inte kommer att införas vid årsskiftet, så innebär det inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration.

– Storbritannien blir trots allt ett tredjeland i förhållande till EU-länder som Sverige efter nyår. Därför kommer EU-länder att tillämpa tredjelandsregler mot Storbritannien i fråga om bland annat tullkontroller och kontroller av att EU:s regler för varors beskaffenhet är uppfyllda, säger Magnus Nordfeldt, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Det nya avtalet innebär således inte att man kan slappna av som transportör, menar Magnus Nordfeldt.

– Vad gäller transporter till och från Storbritannien bör man i allt väsentligt fortsatt förhålla sig och agera utefter att Storbritannien lämnar EU blir tredje land. Avtalet håller möjligen nere kostnaderna, men innebär inte någon förenkling vad gäller handel med Storbritannien jämfört med vad som skulle varit fallet vid en hård brexit, säger Magnus Nordfeldt.


Utmanande förberedelser
I Göteborgs hamn har förberedelserna pågått länge, men med ökande intensitetsnivå.

– Vi har och har haft en god samverkan mellan berörda parter i hamnen där hamnbolaget Göteborgs Hamn AB, Tullverket, rederiet DFDS Seaways och terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal är några av de mest centrala, säger Magnus Nordfeldt.

Utmaningarna är flera. Dels att förbereda olika interna processer, dels att informera varuägare och transportörer kring vad som gäller kring utträdet i allmänhet och i hamnen specifikt. Något som varit svårt, med tanke på att förutsättningarna förändrats in i det sista.

– Men nu finns allt på plats för en fungerande handel med Storbritannien i hamnen, och vi upplever att varuägare och transportörer jobbat hårt med sina förberedelser, säger Magnus Nordfeldt.


Storbritannien viktig handelspartner
Storbritannien är en viktig handelspartner för Sverige. Göteborgs hamn är Nordens största hamn och ett centralt nav för handeln med direkttrafik till och från Storbritannien nästan dagligen – sex gånger i veckan. I volymer rör sig om drygt 100 000 enheter (oftast lastbilssläp) och 20 000 nya fordon per år som lastas och lossas över Göteborgs hamns kajer.

Flödet utgörs av en varumix utan någon fullständigt dominerande varugrupp. Men utöver fordon rör det sig exempelvis om järn och stål (främst import), skogsprodukter (främst export) elektriska och icke elektriska maskiner, apparater och komponenter, livsmedel, medicinska och farmaceutiska produkter.


I praktiken inte brexit i Göteborgs hamn förrän 4 januari
Det första fartyget FRÅN Göteborg till Storbritannien under 2021 blir Petunia Seaways som avgår mot Immingham den 4 januari. Det första fartyget TILL Göteborg från Storbritannien efter nyår anlöper Göteborg den 5 januari. Det innebär i att brexit i Göteborgs hamn i praktisk mening infaller först den 4 januari i Göteborgs hamn.

– Vi har gott hopp om att detta ska fungera på ett så bra sätt, och bemanningen på flera nyckelplatser i hamnen kommer att ökas för att stärka upp verksamheten och förebygga eventuella störningar. Men i slutändan landar ett stort ansvar  på den enskilde transportören. Vi uppmanar fortsatt samtliga att ha sin dokumentation i ordning redan innan man kommer till hamnen, för att flödet ska fungera på ett så bra sätt som möjligt, säger Magnus Nordfeldt.



Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se