Facebook


Instagram

Göteborgs hamn tar hjälp av Allberth för smarta anlöp


2021-05-06

6000 fartyg anlöper Göteborgs hamn varje år. Genom ny teknik ska anlöpen bli effektivare och klimatsmartare.
Bild: Göteborgs Hamn AB
6000 fartyg anlöper Göteborgs hamn varje år. Genom ny teknik ska anlöpen bli effektivare och klimatsmartare.

Ny digital satsning ska få anlöp i Göteborgs hamn att bli mer tidseffektiva, ekonomiska och klimatsmarta. Efter sommaren lanseras Allberth, ett kajplaneringsverktyg som Göteborgs Hamn AB, tillsammans med finska Awake.ai, nu arbetat fram. En unik satsning som ska ge skeppsmäklare, lotsar och båtsmän det verktyg som de länge efterfrågat.

– Vi jobbar på många plan med att digitalisera hamnen, dels för att effektivisera anlöp, och dels för att visualisera godsflöden. Kajplaneringsverktyget Allberth ingår i den palett av satsningar vi nu gör för att ta Göteborgs hamn in i framtiden, säger Martin Johannesson, IT-chef på Göteborgs Hamn AB.

Valet av leverantör föll på den finska leverantören Awake.ai som går i bräschen för digitala lösningar för hamnverksamheter.

– Göteborgs hamn siktar på att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn. Och det gör oss stolta att få vara en del av deras digitaliseringsresa och leverantör av ett integrerat, smart och användarvänligt kajplaneringsverktyg som optimerar anlöp och ökar samverkan mellan olika hamnaktörer, säger Simo Salminen, VP of Product, Awake.ai.


Allberth ger möjligheter
Kajplaneringsverktyget Allberth står på två ben; ett internt för kajplanerarna i Göteborgs hamn och ett externt för de som arbetar med fartygens anlöp in till hamn.

– Allberth är ett mer övergripande och kraftfullt verktyg än det vi har idag. Det ger oss som arbetar med trafiksamordningen på Port Control, säkerhetssamordnarna i Energihamnen och produktionsplanerare en schematisk vy, likt ett traditionellt skolschema, där vi ser vilka fartyg som ligger vid vilka kajer. Här finns också en karttjänst där man kan välja ett tidsfönster för en specifik kaj från ett givet kajurval. Då ser man vilka fartyg som är planerade att ligga här vid just den tiden och på de kajer som har gps-pollare, syns dessa positionerade fartygen på kartan, säger Fredrik Rauer, trafikkoordinator på Göteborgs Hamn AB.

Snabb och korrekt information är nyckeln till ett effektivt anlöp. En del av detta är att man vill ha olika statusar i planeringen. Det är här Allberths andra ben kommer in. För hamnens externa aktörer som till exempel lotsarna, Klippans båtmän och fartygsagenter som har stor del i planering och genomförande av ett anlöp, innebär Allberth att de får ny tillgång till just snabb och relevant status. Något som skapar effektivitet i både pengar, tid och som även är bra för miljön, då planeringen blir mer precis och förutsägbar.

– Det är viktigt att vi får en transparent status på anlöpet som vi kan kommunicera tydligt utåt. Idag får vi in en fartygsanmälan 24 timmar innan ankomst från fartygsagenten. Vi granskar säkerhetsparametrarna om de kan komma in till specifik kaj. Efter det sker en koordinering med terminalen om möjligheterna. Det kan ligga två till tre fartyg och överlappa varandra. Utifrån en extern synvinkel ser det ju ut som en tidskrock. Men med Allberth kan vi nu lägga status koordinerat med terminalen, och på så sätt visa vilka fartyg som är bekräftade och inte, säger Fredrik Rauer.

– Vi kommer inte att kunna räkna hem investeringen i kronor och ören direkt, utan det kommer att bli en del av vårt tjänsteutbud och service till hamnklustret. Följden blir en allt bättre anlöpsprocess vilket vi hoppas kan leda till tidsbesparing och större effektivitet – dels för vår operativa personal, dels för rederierna och att vi arbetar mot vårt miljömål att minska koldioxidutsläpp med 70% på sjö, i hamnterminal och landsidan. Och detta tack vare en ökad digitalisering med bättre och effektivare informationsdelning - och samverkan förstås!

Trolig lansering för Allberth är under kvartal två eller senast i tredje kvartalet. Ett mer officiellt datum kommer att presenteras den 12 maj då Awake kommer att ha ett webinar ihop med Göteborgs Hamn AB och berätta mer utförligt om det nya digitala kajplaneringsverktyget.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se