Facebook


Instagram

Helsingborgs hamn kan flyttas söderut


2021-01-11

Bild: Bertil Hagberg

Fartygen blir både fler och större. Samtidigt behöver staden möjlighet att fortsätta utvecklas. Helsingborgs Hamn och Helsingborgs stad tittar nu på en lösning som innebär att flytta containerhamnen.
– Möjligheterna till stadsutveckling hänger nära ihop med hamnens utveckling, sa kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) under en pressträff idag.


Antalet hanterade containrar i Helsingborgs Hamn har växt stadigt sedan mitten av 90-talet och den utvecklingen beräknas fortsätta. Samtidigt blir de fartyg som trafikerar hamnen allt större och behöver därmed kajer med djupare vatten. Marie Weibull Kornias (M) styrelseordförande för Helsingborgs Hamn, menar att Helsingborg har utvecklats som logistikstad och att många företag vill etablera sig i regionen.

– Det gör att godsflödet genom hamnen ökar. Exportindustrin i södra Sverige är också en viktig pelare i vårt containerflöde, säger hon.

Bart Steijaert, vd på Helsingborgs Hamn sa under presskonferensen att hamnen behöver ytterligare en kaj med minst 13 meters vattendjup samt möjlighet att expandera verksamheten:

– Hamnen har utrett detta tillsammans med staden i nästan ett och ett halvt år och tillsammans har vi kommit fram till alternativ som ger oss möjlighet att bygga en modern terminal och som samtidigt ger staden bättre möjligheter att utvecklas, säger Bart Steijaert.

Lösningen går ut på att flytta Helsingborgs Hamn söderut.

– Den stora fördelen med att flytta hamnen söderut är att vi får större möjligheter att utveckla inom Universitetsområdet, Husarområdet och Gåsebäck. Det ger möjlighet att öppna upp de södra delarna av staden mot havet och det skulle även förenkla att bygga samman ett stråk mellan centrala Helsingborg och Planteringen och Miatorp. Det finns givetvis utmaningar inom till exempel miljöområdet men vi ser att det är ekonomiskt lönsamt, säger Mikael Kipowski, utvecklingsdirektör i Helsingborgs stad.

Staden väntas nu ta beslut om att initiera en ändring av översiktsplanen för H+området.

– Det här ger fantastiska möjligheter till stadsutveckling för helsingborgarna. Helsingborgs Hamn är den andra största containerhamnen i Sverige och det är viktigt att hamnen såväl som staden ges möjlighet till utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

Och han får medhåll av oppositionsråd Jan Björklund (S):

– För att klara klimatmålen behöver vi ställa om transporterna till järnväg och sjöfart. Helsingborg har en stark position som logistiskt nav vilket skapar jobb och ökar skattekraften. Det krävs för att vi ska klara välfärden, säger han. 


Källa: Helsingborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se