Facebook


Instagram

Helsingborgs hamn kan flyttas söderut


2021-01-11

Bild: Bertil Hagberg

Fartygen blir både fler och större. Samtidigt behöver staden möjlighet att fortsätta utvecklas. Helsingborgs Hamn och Helsingborgs stad tittar nu på en lösning som innebär att flytta containerhamnen.
– Möjligheterna till stadsutveckling hänger nära ihop med hamnens utveckling, sa kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) under en pressträff idag.


Antalet hanterade containrar i Helsingborgs Hamn har växt stadigt sedan mitten av 90-talet och den utvecklingen beräknas fortsätta. Samtidigt blir de fartyg som trafikerar hamnen allt större och behöver därmed kajer med djupare vatten. Marie Weibull Kornias (M) styrelseordförande för Helsingborgs Hamn, menar att Helsingborg har utvecklats som logistikstad och att många företag vill etablera sig i regionen.

– Det gör att godsflödet genom hamnen ökar. Exportindustrin i södra Sverige är också en viktig pelare i vårt containerflöde, säger hon.

Bart Steijaert, vd på Helsingborgs Hamn sa under presskonferensen att hamnen behöver ytterligare en kaj med minst 13 meters vattendjup samt möjlighet att expandera verksamheten:

– Hamnen har utrett detta tillsammans med staden i nästan ett och ett halvt år och tillsammans har vi kommit fram till alternativ som ger oss möjlighet att bygga en modern terminal och som samtidigt ger staden bättre möjligheter att utvecklas, säger Bart Steijaert.

Lösningen går ut på att flytta Helsingborgs Hamn söderut.

– Den stora fördelen med att flytta hamnen söderut är att vi får större möjligheter att utveckla inom Universitetsområdet, Husarområdet och Gåsebäck. Det ger möjlighet att öppna upp de södra delarna av staden mot havet och det skulle även förenkla att bygga samman ett stråk mellan centrala Helsingborg och Planteringen och Miatorp. Det finns givetvis utmaningar inom till exempel miljöområdet men vi ser att det är ekonomiskt lönsamt, säger Mikael Kipowski, utvecklingsdirektör i Helsingborgs stad.

Staden väntas nu ta beslut om att initiera en ändring av översiktsplanen för H+området.

– Det här ger fantastiska möjligheter till stadsutveckling för helsingborgarna. Helsingborgs Hamn är den andra största containerhamnen i Sverige och det är viktigt att hamnen såväl som staden ges möjlighet till utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

Och han får medhåll av oppositionsråd Jan Björklund (S):

– För att klara klimatmålen behöver vi ställa om transporterna till järnväg och sjöfart. Helsingborg har en stark position som logistiskt nav vilket skapar jobb och ökar skattekraften. Det krävs för att vi ska klara välfärden, säger han. 


Källa: Helsingborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se