Facebook


Instagram

Historiskt resultat för Trelleborgs Hamn 2020


2021-03-29

Bild: Trelleborgs Hamn 2020

2020 levererar Trelleborgs Hamn AB ett historiskt sett mycket bra resultat på 50,1 miljoner kronor efter finansiella poster. Den uttalade strategin att öka resultatnivån sett i förhållande till de stora investeringar som Trelleborgs Hamn AB har gjort och kommer att göra de närmaste åren har varit lyckosam, trots en pågående coronapandemi. Hamnen tappade 17 procent av volymen i april 2020 på grund av coronasituationen och vidtog åtgärder på kostnadssidan som man sedan lyckades hålla året ut, samtidigt som volymen kom tillbaka efter midsommar.

Trelleborgs Hamns utveckling på fraktsidan har varit fantastisk under 2020. Från vecka 26 till vecka 53 så har volymen varit 11,1 procent högre än 2019. Summerar vi hela 2020 så har vi haft en positiv tillväxt på fraktsidan med 1,7 procent mer volym gentemot 2019, vilket betyder att Trelleborgs Hamn nådde nya rekordnivåer under 2020 och 773 000 lastbilar och trailers passerade hamnen. Därmed befäster Trelleborgs Hamn sin position som Skandinaviens största RoRo-hamn där hamnen har 26 procent av den totala RoRo-marknaden.

– Förklaringen till våra ökade fraktvolymer är främst det ökade behovet av snabba transporter, mycket tack vare den kraftiga uppgången av e-handel. Samtidigt byggs det väldigt mycket i spåren av pandemin och en stor del av materialet kommer från kontinenten och fraktas därifrån via Trelleborg. När en stor del av Europa stängde ner gränsövergångar på land kunde vår import och export av varor som går sjövägen fortsätta att fungera, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn AB.

Den intermodala trafiken har också haft en väldigt positiv utveckling och ökade med 72 procent gentemot 2019, vilket i reella tal betyder att 27 000 trailers ankom eller avgick från Trelleborgs Hamn. Ur ett miljöhänseende är det ett steg i den riktning Trelleborgs Hamn vill gå, med ambition att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn.

Trelleborgs Hamn logistikverksamhet har också haft en riktigt fin utveckling, både med nya och befintliga kunder. Under 2020 hanterades 132 000 ton vilket är en ökning med 15,8 procent gentemot 2019. Hamnens unika logistiska läge med möjlighet att kombinera transportslagen järnväg, sjö och väg är en framgångsfaktor.

Antalet passagerare och personbilar minskade av naturliga skäl under 2020 med 31,6 procent respektive 42,2 procent. Positivt är att vi kan se att utvecklingen under senare delen av 2020 varit i paritet med 2019 års siffror. Det betyder att vi har en god förhoppning om att kunna återhämta våra volymer även i dessa kategorier, under förutsättning att coronasituationen mildras och restriktioner avtar.

– Vårt resultat för 2020 är av historisk storlek och att kunna uppnå det är en bedrift och en effekt av det gemensamma arbete som vi har gjort. Hamnens medarbetare, tillsammans med våra rederikunder, har visat på en fantastisk stolthet och vilja att hålla igång hamnen och Sverige under pågående coronapandemi, säger Jörgen Nilsson.


Egen finansiering
Trelleborgs Hamn AB är ett affärsdrivet bolag och gör alla investeringar själv i den nya hamnanläggningen utan ekonomiskt stöd från ägaren Trelleborgs kommun. Finansieringen är säkerställd framåt vilket innebär en trygghet avseende planering och genomförande av investeringar, samtidigt som bolaget arbetar hårt med en än högre avkastning på investerat kapital.


Hamnutbyggnad
Utbyggnaden av hamnen följer planen som innebär att allt skall stå klart under 2025 då Trelleborgs Hamn skall bereda plats för Sjöstaden, som är en del av stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 i Trelleborgs kommun. Hamnens investeringar har fortsatt i ett högt tempo trots pandemin. Byggnation av färjeläge 13 och 14 är i slutfas. Arbetet med färjeläge 11 och 12 samt anpassning av färjeläge 10, som ska bli TT-Lines nya läge för deras kommande fartyg ”Green Ship” är i full fart för att stå färdigt till årsskiftet 2021/2022. Byggnation av färjeläge 7 är också igång och kommer stå färdigt under 2021. Färjeläge 13 och 14 samt färjeläge 7 delfinansieras av EU.


Källa: Trelleborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se