Facebook


Instagram

Instalco förvärvar MESAB


2020-10-22

Per Sjöstrand, Gunnar Råbe, Anders Sjöström, Niklas Rylin, Robin Boheman och Tomas Borgesson.
Bild: Instalco
Per Sjöstrand, Gunnar Råbe, Anders Sjöström, Niklas Rylin, Robin Boheman och Tomas Borgesson.

Instalco stärker sitt verksamhetsområde industri genom att förvärva MESAB (Marine Environmental Solution AB) som arbetar med installationer inom marina sektorn.

MESAB är specialiserade inom projektering och installation av avgasrening och ballastvattenrening inom det marina området. Bolaget har en omsättning på cirka 160 miljoner.

– Förvärvet av MESAB görs för att förstärka och bredda oss inom vårt industriområde. MESAB är nischad inom installationer på den marina marknaden där vi inte funnits tidigare. Bolaget är välskött med en god lönsamhet och en mycket hög entreprenörsanda, säger Per Sjöstrand, vd i Instalco.

Den marina sektorn genomgår en snabb omvandling till följd av införda och kommande utsläppsbestämmelser. MESAB har en stark position på marknaden och är en av få aktörer med kontrakt för att uppgradera Carnival Corporations och Royal Caribbean Cruises respektive flottor, som tillsammans utgör cirka 60 procent av den globala rederiflottan inom kryssningsindustrin.

MESAB med huvudkontor i Stockholm grundades 2009 av Anders Sjöström som idag är Key Account Manager och sitter i bolagets ledning tillsammans med vd Niklas Rylin. 

– Vi ser fram emot att bli en del av Instalco och vara med och bredda verksamheten inom den marina sektorn, säger Niklas Rylin, vd på MESAB.

Instalco förvärvar 100 procent av aktierna i Marine Environmental Solution AB inklusive dotterbolag med tillträde 16 oktober.



Källa: Instalco


Skriv ut



Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.
Marinarkeolog från Vrak – Museum of Wrecks vid ett av vraken i Djupasund. Under 1780-talet sänktes avsiktligt ett antal skepp för att bygga en spärr vid inloppet till Karlskrona. Många framstående örlogsfartyg slutade på liknande sätt och har sedan glömts bort. Nu kan deras historia berättas.

34 miljoner till forskning om svenska flottans historia

Riksbankens Jubileumsfond anslår över 34 miljoner kr till forskningsprogrammet Den glömda flottan. Forskningen är ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska...

Läs mer
Zugol 550


Ekobonus för sjöfarten förlängs

För att bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till sjö...

Läs mer
Zinga


Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad...

Läs mer
Vattenfall

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines Danmarkslinjer

Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Elisabeth Lönne tar över rodret för Stena Lines två Danmarkslinjer mellan...

Läs mer
Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta...

Läs mer
Hamnen i Beirut dagar efter den stora explosionen.

ABB stöttar satsningar på återuppbyggnad av kritisk infrastruktur i Beirut

Efter den förödande explosionen i Beiruts hamn i Libanon i augusti 2020, då må...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se