Facebook


Instagram

Isbrytaren Ale återvänder till Vänern


2018-03-02

Ale specielbyggdes 1973 för att kunna gå genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste åren har hon tjänstgjort i Bottenviken och på Bottenhavet, men på grund av det rådande isläget återvänder hon nu till Vänern.
Bild: Sjöfartsverket
Ale specielbyggdes 1973 för att kunna gå genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste åren har hon tjänstgjort i Bottenviken och på Bottenhavet, men på grund av det rådande isläget återvänder hon nu till Vänern.

Isen fortsätter att växa till på de svenska farvattnen. På Vänern har istillväxten blivit så omfattande att isbrytaren Ale från och med söndag den 4 mars kommer att stationeras där.
- Vi förväntar ytterligare istillväxt på Vänern i minst en vecka framåt, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste vintrarna har hon tjänstgjort i Bottenviken, Kvarken och Bottenhavet. Senast Ale var stationerad i Vänern var vintern 2010 - 11.

- Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica kommer att fortsätta att assistera sjöfarten på Vänersborgsviken, men isen har lagt sig även på andra håll på Vänern. Därför förstärker vi isbrytarförmågan på Vänern med Ale, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Ale inledde som första statsisbrytare issäsongen i början av december och har den senaste tiden assisterat i södra Bottenhavet. Hon är sedan torsdag eftermiddag på väg mot Vänern dit hon beräknas anlända söndag den 4 mars. Utöver Scandica bryter även tre bogserbåtar is på Göta älv och i Trollhätte kanal. Statsisbrytarna Oden, Atle och Frej assisterar i Bottenviken medan Ymer passar i norra Bottenhavet.

Isbrytaren Thetis är inhyrd från Finland och är stationerad i södra Bottenhavet. Sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbyggaren är stationerad i Mälaren för att hålla rännorna öppna, och arbetsfartyget Baltica är stationerad i Kalmarsund där säsongens första assistans genomfördes under torsdagen.

Fakta om Ale

Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik. 

Längd: 48,70 m
Bredd: 13,00 m
Djupgående: 5,40 m
Deplacement: 1 540 ton
Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Huvudmaskineri: 4 x Wärtsilä 824 TS om vardera 1 258 hk
Hytter för 12 besättningsmedlemmar, även utrustad med bastu, gym, sjukrum och dagrum.

Fakta om isbrytning 

Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. Stora delar av basindustrin i Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram. 

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. 

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.




Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se