Facebook


Instagram

Klimatpåverkan en viktig fråga i utvecklingen av Frihamnen i Göteborg


2021-07-12

Flygfoto över Frihamnen.
Bild: Göteborg stad
Flygfoto över Frihamnen.

När Frihamnen i centrala Göteborg förvandlas från industriområde till en helt ny stadsdel är projektets påverkan på klimatet en viktig fråga. På uppdrag av Älvstranden Utveckling har Tyréns miljöspecialister tagit fram en klimatanalys för både infrastruktur och byggnader.

I utvecklingen av Frihamnen ingår bland annat byggandet av nya bostadshus, kontor, lokaler, spårväg, gator, jubileumspark med bad och torg samt nytt ledningsnät. Ett byggprojekt i denna storlek innebär en hel del påverkan på klimatet. För att kunna minska denna är det viktigt att först göra en klimatanalys för att identifiera de delar i projektet som kommer ha störst påverkan, för att sedan kunna göra rätt klimatbesparande åtgärder. Älvstranden Utveckling tog hjälp av Tyréns miljöspecialister Anna Pantze, Ida Bohlin och John Ellbin Andersson.

– Vi började med att göra en grov klimatanalys när det gäller allt från byggnader till grundläggning, för att se vilka delar som kommer ha stor påverkan under projektets gång. Sedan tittade vi på åtgärder för att kunna minska klimatpåverkan på viktiga delar. Klimatanalysen innefattar allt från det att rivningar startar tills att byggnaderna är klara och den inkluderar även infrastrukturen i projektet, säger Anna Pantze.

Resultatet av klimatanalysen visade att det är byggnaderna (73%) och grundläggning av byggnaderna (18%) som står för det största klimatavtrycket. Detta beror på den stora materialåtgången som uppstår med många byggnader i flera våningsplan samtidigt som markförhållandena i Frihamnen är svåra och det kommer krävas många och långa pålar. Totalt beräknas klimatpåverkan för hela projektet vara cirka 360 000 ton koldioxid och Älvstranden Utvecklings mål är att halvera denna siffra.


Förslag på åtgärder för att minska klimatpåverkan
Utifrån analysen ser vi att det är byggnaderna som står för den största delen av klimatpåverkan. Detta visar tydligt vikten av att göra en klimatanalys innan byggstart, för att kunna sätta in rätt åtgärder. Det finns flera olika lösningar för att minska miljöpåverkan, exempelvis när det gäller konstruktionen.

– Betong har större klimatpåverkan än trä, därför är ett av åtgärdsförslagen att se över möjligheten att använda trä i en större utsträckning. Då byggnaderna kommer vara 7-8 våningar höga behövs stora mängder betong om byggnaderna konstrueras med byggsystem i betong, vilket får en stor klimatpåverkan. Det finns även möjlighet att använda klimatförbättrad betong och armering som sänker klimatpåverkan. Älvstranden vill minska klimatpåverkan med femtio procent och enligt våra beräkningar är det möjligt att uppnå en reduktion på hela sextio procent med föreslagna åtgärder, säger John Ellbin Andersson.

För att uppnå den önskade minskningen av klimatpåverkan är det viktigt att titta även på de delar som har en mindre påverkan. Ett exempel är masshantering, som endast står för en procent av klimatpåverkan. När det gäller hantering av massor så är målet att kunna återanvända massor inom området, då den stora delen av miljöpåverkan av masshantering kommer från drivmedel, transporter och arbetsmaskiner.


Samlad klimatanalys för hela projektet
Tack vare kompetensen och erfarenheten inom Tyréns har en samlad klimatanalys när det gäller både infrastruktur och byggnader kunnat genomföras. Oftast analyseras dessa två delar var för sig. Genom att istället göra dessa analyser gemensamt får man en bättre överblick över var de klimatbesparande åtgärderna för hela projektet ska göras för bästa resultat. Anna och John har även hämtat in expertstöd från kollegor på Tyréns när det gäller geoteknik, konstruktion, förorenad mark och tekniska specialister för infrastruktur.

– Det krävs stor kompetens att genomföra klimatanalyser av stora områden med de förutsättningar som finns i Frihamnen, och för att kunna föreslå rätt och genomförbara åtgärder för att minska projektets klimatpåverkan. Vi är stolta över att vi på Tyréns kan erbjuda detta och vi vill även ge en stor eloge till Älvstranden Utveckling för att de tidigt såg vikten av att genomföra en klimatanalys av Frihamnen. Det kommer att krävas en stor insats under projektets gång för att nå klimatmålet, men det kommer vara värt det och ge ett bra slutresultat, avslutar Anna och John.


Källa: Tyréns


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se