Facebook


Instagram

KTH-forskarnas båt ska bli självseglande


2018-03-15

Bild: KTH

I drygt ett år har professor Jakob Kuttenkeuler tillsammans forskare och studenter jobbat med båten Maribot Vane som ska klara av att segla helt autonomt. Mekaniken är på plats och fungerar, och nu är det dags för nästa steg: Att ge båten artificiell intelligens.

Målet: Att bygga en segelbåt som kan klara sig själv i minst en månad i vilket väder som helst. Syftet: Att studera miljön. Men vinsten då?

– Att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, det är därför vi skapat denna båt. I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler, professor på Centre for Naval Architecture vid KTH.

Han berättar att projektet tog sin början när han skickade in en ansökan om forskningsfinansiering till Sjöfartsverket och fick den beviljad.

– Sjöfartsverket har precis som många andra aktörer insett att alla typer av fartyg kommer att bli allt mer autonoma. Så jag föreslog i min ansökan att vi skulle utveckla en självseglande båt, och fick en hink med pengar. Då mitt primära intresse inte är handelsfartyg utan mindre farkoster för klimat- och miljöforskning, så var det mitt förslag. Pengarna gör att vi kan fortsätta med vår miljöforskning, och Sjöfartsverket får en kanal in i automatiseringen av sjöfarten.

Segelbåten byggs i "lagom skala", som Jakob Kuttenkeuler beskriver storleken. Tillräckligt liten för att lätt kunna hanteras och fraktas, och inte utgöra en fara för andra fartyg vid eventuell kollision. Samtidigt tillräckligt stor för att kunna fyllas med all tänkbar mätutrustning.

Forskarna har tagit avstamp i enkelhet när de designat båten. Detta i kontrast till att människan, när hon seglar, är van vid att fatta mängder av beslut.

– Många seglande koncept måste trimmas kontinuerligt för att segla effektivt. Du vet ju hur många snören och tampar det finns att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon.

Den stora utmaningen under det första året har varit att få till robusthet.

– För att lösa detta låter vi seglet, eller rättare sagt riggen, snurra som det vill. Det ställer ändå in sig på rätt sätt. Riggen består av en vinge och en styryta, och styrytan ställer vi in ungefär en gång i timmen. Sedan jobbar båten på själv.

Jakob Kuttenkeuler säger att han och de andra forskarna gör tvärtemot många andra utvecklare av autonoma båtar.

– Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har som sagt gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg i forskningsprojektet, som idag har finansiering till 2020, kommer att vara att göra den smart.

– Nu ska vi jobba med Robotik, perception och lärande-gänget på KTH och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens.

Skulle båten, som idag mäter cirka 13 fot i längd och lika långt från vattenlinjen till riggens topp, kunna fungera lika bra som fullskallemodell? Det hyser Jakob Kuttenkeuler hopp om. I alla fall en hel del av den metodik de jobbar med.

– Datorseendet är en sådant exempel. Genom denna teknik kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar. Behov av större seglande båtar finns naturligtvis också. Många rederier tittar idag på alternativ framdrivning och styrning. Även om vind kanske inte kommer att vara hela kraftkällan så kommer många fartyg i framtiden att ha någon form av vindassisterad framdrivning.

Ett antal svenska KTH-studenter har varit med i projektet så här långt, men också utbytesstudenter från Frankrike och Stevens Institute of Technology i USA och Spanien.

Den autonoma segelbåten inbegriper en rad ämnesområden som vanlig mekanik, mekatronik och strömningsmekanik och inom kort alltså it och artificiell intelligens samt miljö.



Källa: KTH


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se