Facebook


Instagram

Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten


2018-02-12

Bild: Marine Works & Seacure

Thetis byggdes initialt som ett forskningsfartyg åt Fiskeristyrelsen (före detta Fiskeriverket) och byggdes 1982 om till fiskefartyg. Fartyget sjönk 1985 på väg hem efter en fisketur, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn
Bild:Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)
Thetis byggdes initialt som ett forskningsfartyg åt Fiskeristyrelsen (före detta Fiskeriverket) och byggdes 1982 om till fiskefartyg. Fartyget sjönk 1985 på väg hem efter en fisketur, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn

Saneringen av Thetis skedde främst med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Företaget Marine Works AB utförde den första saneringen av miljöfarliga vrak i Sverige på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Foto: Natalie Greppi HaV:s pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och vårt arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.
Bild: Natalie Greppi
Saneringen av Thetis skedde främst med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Företaget Marine Works AB utförde den första saneringen av miljöfarliga vrak i Sverige på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Foto: Natalie Greppi HaV:s pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och vårt arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.

Från vänster Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Bild: Privat

Från vänster Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten, HaV.



Den första saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten är nu avslutad. Totalt kunde 730 liter olja pumpas upp från vraket Thetis utanför Smögen i Sotenäs kommun.

- Vi är väldigt nöjda med saneringen av Thetis som ska ses som ett pilotprojekt. Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det var 1985 som fartyget Thetis sjönk på väg hem efter en fiskeresa, fullastad med sill, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn. Det blåste mycket vid tillfället och fiskefartyget slog runt men ingen i besättningen omkom. När Thetis sjönk så innehöll bottentankarna cirka 22 kubikmeter dieselolja, vilket är flera gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

- Om stora mängder olja skulle läcka ut under en kort tid så skulle det orsaka stora skador både i den marina miljön och på land. Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

- Samtidigt låg vraket bra till och passade därför som pilotprojekt. Det ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition. Saneringen av Thetis kan ses som ett test av metoden att med hjälp av av en fjärrstyrd undervattensrobot borra hål i vraket och pumpa upp oljan.

Saneringen av Thetis gjordes under december månad 2017, den pågick under 13 arbetsdagar och arbetet utfördes av Marine Works AB i samarbete med Miko Marine A/S. Den kostade totalt 4,7 miljoner kronor, pengar som HaV fått från Naturvårdsverkets anslag för förorenade områden för att undersöka och förbereda sanering av sjunkna fartyg. Inför själva saneringen har Kustbevakningen också dykt och mätt tjockleken på skrovet och Sjöfartsverket har kartlagt fartyget med hjälp av multibeamekolod och side scan sonar som filmar havsbotten och vraket och skapar datorbilder.

- Först vid den manuella inspektionen med hjälp av dykare kunde vi se att det inte längre fanns någon olja i bottentankarna. Rören som sticker upp några decimeter från huvuddäck visade sig ha rostat sönder och ha stora hål i sig, där oljan måste ha läckt ut under åren Den olja som hittades och pumpades upp var främst dieselolja från dagtankar, säger Christer Larsson.

Kustbevakningen och olika företag har tidigare genomfört ett antal saneringar av nyare vrak där det finns ägare och fartygen är försäkrade. Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak.

-­­ En lärdom från saneringen av Thetis är att liknande projekt i framtiden bör göras under den period av året som har bäst väder. Haveriplatsen för Thetis är oskyddad och vind ifrån norr, väster och söder vilket innebar att arbetet fick avbrytas vid flera tillfällen, säger Christer Larsson.

FAKTA/fartygsvrak

  • Det finns cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Museer och Chalmers Tekniska Högskola. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, de innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador i stora områden om de läcker ut. Från och med 2016 har HaV ett samordnande ansvar gällande utredning och sanering av de miljöfarliga vraken.
  • Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Enligt regeringen kan i så fall mellan ett och tre miljöfarliga vrak saneras per år.
  • Den metod som, efter offentlig upphandling, användes vid saneringen av Thetis var en separat fjärrstyrd borrutrustning – en norsk uppfinning ”Moskito” som utvecklats av företaget A/S Miko Marine. Borrutrustningen fördes ned till vraket med hjälp av en ROV (Remote Operated Vehicle). Den placerades på skrovet och sattes fast med sina elektromagneter. Två hål borrades på vraket och en anslutning monterades över hålet. Via slang kunde olja sedan pumpas upp till ytfartyget.




Källa: Havs- och Vattenmyndigheten

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se