Facebook

Instagram

Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten


2018-02-12

Bild: Marine Works & Seacure

Thetis byggdes initialt som ett forskningsfartyg åt Fiskeristyrelsen (före detta Fiskeriverket) och byggdes 1982 om till fiskefartyg. Fartyget sjönk 1985 på väg hem efter en fisketur, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn
Bild:Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)
Thetis byggdes initialt som ett forskningsfartyg åt Fiskeristyrelsen (före detta Fiskeriverket) och byggdes 1982 om till fiskefartyg. Fartyget sjönk 1985 på väg hem efter en fisketur, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn

Saneringen av Thetis skedde främst med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Företaget Marine Works AB utförde den första saneringen av miljöfarliga vrak i Sverige på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Foto: Natalie Greppi HaV:s pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och vårt arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.
Bild: Natalie Greppi
Saneringen av Thetis skedde främst med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Företaget Marine Works AB utförde den första saneringen av miljöfarliga vrak i Sverige på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Foto: Natalie Greppi HaV:s pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och vårt arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.

Från vänster Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Bild: Privat

Från vänster Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten, HaV.



Den första saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten är nu avslutad. Totalt kunde 730 liter olja pumpas upp från vraket Thetis utanför Smögen i Sotenäs kommun.

- Vi är väldigt nöjda med saneringen av Thetis som ska ses som ett pilotprojekt. Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det var 1985 som fartyget Thetis sjönk på väg hem efter en fiskeresa, fullastad med sill, bara drygt en nautisk mil från hemmahamnen Kungshamn. Det blåste mycket vid tillfället och fiskefartyget slog runt men ingen i besättningen omkom. När Thetis sjönk så innehöll bottentankarna cirka 22 kubikmeter dieselolja, vilket är flera gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

- Om stora mängder olja skulle läcka ut under en kort tid så skulle det orsaka stora skador både i den marina miljön och på land. Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

- Samtidigt låg vraket bra till och passade därför som pilotprojekt. Det ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition. Saneringen av Thetis kan ses som ett test av metoden att med hjälp av av en fjärrstyrd undervattensrobot borra hål i vraket och pumpa upp oljan.

Saneringen av Thetis gjordes under december månad 2017, den pågick under 13 arbetsdagar och arbetet utfördes av Marine Works AB i samarbete med Miko Marine A/S. Den kostade totalt 4,7 miljoner kronor, pengar som HaV fått från Naturvårdsverkets anslag för förorenade områden för att undersöka och förbereda sanering av sjunkna fartyg. Inför själva saneringen har Kustbevakningen också dykt och mätt tjockleken på skrovet och Sjöfartsverket har kartlagt fartyget med hjälp av multibeamekolod och side scan sonar som filmar havsbotten och vraket och skapar datorbilder.

- Först vid den manuella inspektionen med hjälp av dykare kunde vi se att det inte längre fanns någon olja i bottentankarna. Rören som sticker upp några decimeter från huvuddäck visade sig ha rostat sönder och ha stora hål i sig, där oljan måste ha läckt ut under åren Den olja som hittades och pumpades upp var främst dieselolja från dagtankar, säger Christer Larsson.

Kustbevakningen och olika företag har tidigare genomfört ett antal saneringar av nyare vrak där det finns ägare och fartygen är försäkrade. Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak.

-­­ En lärdom från saneringen av Thetis är att liknande projekt i framtiden bör göras under den period av året som har bäst väder. Haveriplatsen för Thetis är oskyddad och vind ifrån norr, väster och söder vilket innebar att arbetet fick avbrytas vid flera tillfällen, säger Christer Larsson.

FAKTA/fartygsvrak

  • Det finns cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Museer och Chalmers Tekniska Högskola. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, de innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador i stora områden om de läcker ut. Från och med 2016 har HaV ett samordnande ansvar gällande utredning och sanering av de miljöfarliga vraken.
  • Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Enligt regeringen kan i så fall mellan ett och tre miljöfarliga vrak saneras per år.
  • Den metod som, efter offentlig upphandling, användes vid saneringen av Thetis var en separat fjärrstyrd borrutrustning – en norsk uppfinning ”Moskito” som utvecklats av företaget A/S Miko Marine. Borrutrustningen fördes ned till vraket med hjälp av en ROV (Remote Operated Vehicle). Den placerades på skrovet och sattes fast med sina elektromagneter. Två hål borrades på vraket och en anslutning monterades över hålet. Via slang kunde olja sedan pumpas upp till ytfartyget.




Källa: Havs- och Vattenmyndigheten

Skriv ut



<span class=\
Båtfolket i Härnösand kan se fram emot en ny Kronholmskaj med serviceanläggningar och båtplatser.

Svevia bygger nya Kronholmskajen i Härnösand

En helt ny kaj i trä med trivsam kvällsbelysning och nya anläggningar för fritidsbåtar ska stå klart i Härnösand inför båtsäsongen.

Läs mer
Logistik Karlshamn
Norrköping och &Ouml;stgötaregionen behåller sin starka position som ett av landets topp-tre bästa logistiklägen.

Starkt logistikläge satsar på hållbart kluster

Norrköping och Östgötaregionen behåller sin starka position som ett av landets...

Läs mer
Lastbilar i Trelleborgs Hamn.

Trelleborgs Hamn passerar nya gränser

Trafiken via Trelleborgs Hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog...

Läs mer


Lyckad sanering av miljöfarligt vrak - 730 liter olja pumpades upp från havsbotten

Den första saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten är nu avslutad. Totalt...

Läs mer

Ändrade regler: Jobb på vägfärja ger sjötid

Nu får besättningen på frigående vägfärjor tillgodoräkna sig...

Läs mer
Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt, Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson och Thord Sandahl från operatören Sandahls Goods & Parcel talade under invigningen av Arken kombiterminal.

Ny hamnterminal minskar lastbilstrafiken genom Göteborg

Under onsdagen invigdes Arken kombiterminal i Göteborgs Hamn. Där gods kan byta...

Läs mer
RS Vadstena-Motalas svävare

Sjöräddare vädjar: Parkera inte i vägen för svävaren!

Den 27 januari larmades Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala för att...

Läs mer
Atle inledde under måndagen sin isexpedition för året. Därmed är samtliga fem statsisbrytare i drift.

Samtliga fem statsisbrytare i drift

På måndagen avgick isbrytaren Atle från Luleå för att inleda sin...

Läs mer
Niclas Mårtensson, VD Stena Line, tillsammans med Magnus Olsson, Projektledare Stena RoRo, på väg att lägga mynt under kölen.

Stena Lines nya RoPax-färjor börjar ta form

I fredags, den 2 februari, hölls den officiella kölsträckningsceremonin på...

Läs mer
Nomineringarna till &Aring;rets Sjöräddare 2018 är klara. På bilden syns sjöräddningssällskapets räddningsbåt i Gunnel Larson-klassen.

Nomineringarna klara – de kan bli Årets Sjöräddare

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en...

Läs mer
Lock-n-stitch

Wärtsilä utvidgar sitt QuantiServ-servicesortiment genom förvärv av LOCK-N-STITCH

Teknologiföretaget Wärtsilä utvidgar sitt servicesortiment inom affä...

Läs mer
<span class=\

Minesto närmar sig installation i Holyhead Deep – fundament levererat

Fundamentet för Minestos första installation av företagets Deep Green-teknologi i...

Läs mer
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Parterna överens om principerna för nytt arbetstidsavtal för helikopterpersonalen

Efter nära ett års förhandling är nu parterna överens om vilka principer...

Läs mer


Mest lästa

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Epox

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

Zugol

PRC Sweden

Rockbreakertools

vermeerviking

Oilquick

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250

Mobilaris250


Dynapac250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se