Facebook


Instagram

Miljöaspekten viktig för ökade godsvolymer mellan Dalarna och Gävle Hamn


2016-11-24

Gävle Hamn
Gävle Hamn

Miljöaspekten viktig för ökade godsvolymer mellan Dalarna och Gävle Hamn

I Dalarna finns flera stora exportindustrier, framför allt inom stål, trä och papper. För att bemöta det stora behovet av transporter och samtidigt arbeta så miljövänligt som möjligt sker en stor del av dessa transporter med sjöfart från Gävle Hamn. Av hamnens totalt cirka fem miljoner hanterade ton per år, står Dalarna för närmare 20 procent.


– Dalarna är definitivt en viktig region för oss och vi är glada över att kunna bidra till renare transporter än alternativen, berättar Fredrik Svanbom, VD på Gävle Hamn.

Idag går knappt 18 000 lastbilar mellan Dalarna och hamnen varje år. Där ingår bland annat stora flöden av cement från den nya importterminalen till Bolidens gruva i Garpenberg. Därutöver finns ett stort stål- och plåtflöde på cirka 120 000 ton som går med järnväg till Gävle Hamn. SSAB och Arctic Paper är exempel på företag som har stora lager i hamnen. Fredrik ser dock en ännu större potential i Dalarna-regionen.

Sjöfarten har ledig kapacitet

Ett överbelastat järnvägsnät och ökande mängd trafik gör att järnvägens infrastruktur är i stort behov av underhåll. Samtidigt ökar mängden tung lastbilstrafik på vägarna. Om vi ska klara klimatutmaningen behöver vi flytta en större del av godset till mer hållbara transportmedel. Sjöfarten har kapacitet och kan avlasta både järnväg och vägar.

– En hel del trafik från Dalarna går på lastbil och tåg till hamnar på väst och sydkusten eller hela vägen ned till kontinenten, vilket innebär onödigt långa sträckor på landinfrastruktur. Denna trafik skulle vi självfallet gärna vilja att de passerade Gävle Hamn istället. Om och när elvägen är på plats får vi ett oslagbart transportalternativ ur miljöhänsyn, säger Svanbom.

Det är Ernst Express från Avesta som provkör elvägssträckan väster om Sandviken.
Elvägen är världens första och invigdes i juni i år. Nu ska den testas fram till sista december 2017 för att undersöka möjligheterna att ersätta delar av den tunga fordonstrafiken. Roger Blom, VD på Ernst Express, tror på en framtida elväg från Avesta, via Borlänge till Gävle Hamn.

– Elvägstransporter mellan Dalarna och Gävle Hamn blir ett klimatsmart sätt att kombinera lastbilens flexibilitet med hamnens infrastruktur för att nå ned till kontinenten. Det blir en gyllene triangel för elhybrider i Sveriges stora industridelta, säger han.

Källa: Gävle Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se