Facebook


Instagram

Modernisering av ventilationssystem på hybridfärjor ger en årlig energibesparing på 2 miljoner kWh


2017-10-03

Scandilines hybridfärja Princesse Benedikte trafikerar sträckan Puttgarden-Rödby och är en av de färjor som gör stora energibesparingar med ebm-papst EC-fläktar monterade i en FanGrid-lösning.
Bild:ebm-papst
Scandilines hybridfärja Princesse Benedikte trafikerar sträckan Puttgarden-Rödby och är en av de färjor som gör stora energibesparingar med ebm-papst EC-fläktar monterade i en FanGrid-lösning.

ebm-papst energieffektiva EC-fläktar har ersatt äldre AC-fläktar på sex av Scandilines hybridfärjor

Rederiet Scandilines har åtta färjor som går mellan Tyskland och Danmark. Sex av dessa är så kallade hybridfärjor och det innebär att Scandilines äger världens största batteridrivna hybridflotta. Innan årets slut kommer flottan att utökas med ytterligare ett par fartyg efter ombyggnad till batteridrift. Scandilines satsning på hybridfärjor är ett led i rederiets ambition att värna om miljön med fartyg som ger mindre utsläpp, rök och oljud. Rederiet ligger också långt fram när det gäller att spara energi genom modernisering av hybridfärjornas ventilationssystem. Efter att ventilationen på sex av fartygen uppgraderats, och där äldre AC-fläktar ersatts med ebm-papst EC-fläktar, har rederiet uppnått en årlig besparing på cirka 2 miljoner kWh vilket motsvarar en energibesparing på hela 80 %.

Scandilines miljömål sammanfattas med att man vill ha ”noll utsläpp” och energieffektiva lösningar. För att nå målen satsas det på bl a LED-belysning, framdrivningssystem med hybridteknik, energisnåla vattenpumpar, utbildningar i miljövänlig ”körteknik” samt nya luftkonditionerings- och ventilationssystem. Ventilationssystemen på hybridfärjornas bildäck var tidigare mycket energikrävande. När bildäcken fylls med många lastbilar och andra tunga fordon är det viktigt med en effektiv ventilation. Fläktarna som används måste också vara explosionsskyddade då lastbilarna ofta transporterar brandfarliga ämnen.

Svängbar fläktvägg med fyra EC axialfläktar av ATEX-typ
Ventilationen på färjornas 12 000 kvm stora bildäck har två driftlägen. Ett läge vid lastning och ett läge till havs. Med den gamla lösningen hade varje färja fläktinstallationer på 8 platser. Till havs gick 6 av dessa i “reverse mode” med dålig verkningsgrad som följd. Eftersom fläktar är konstruerade för en specifik luftflödesriktning gav denna lösning också mycket höga energikostnader. Scandiline inledde ett nära samarbete med ebm-papst för att hitta en bättre lösning och resultatet blev att ett flertal EC-fläktar monterades på en installationsplatta som ”tiltas” för att ändra driftläge mellan till- och frånluft.

Konstruktionen är framtagen efter den princip som gäller för ebm-papst fläktväggskoncept FanGrid.
Plattan med fläktarna kan enkelt roteras till den önskade luftflödesriktningen. Med detta system flyttar fläktarna alltid luften i den riktning som de är utformade för och de arbetar också med maximal effektivitet. Att fyra fläktar ersatt en äldre och mycket energikrävande AC-fläkt ger också en annan viktig fördel förutom stora energibesparingar: luftflödet fördelas över en större yta vilket optimerar luftbytet på bildäcken utan att det krävts några speciella ombyggnationer på fartygen.

Den fläktlösning som utvecklats tillsammans med ebm-papst och har bidragit till årliga energibesparingar på 2 miljoner kWh vilket motsvarar den årliga energiförbrukningen i cirka 65 villor. Det lyckade samarbetet har resulterat i att ebm-papst även fått förtroendet att modernisera fartygenshytternas luftkonditioneringssystem med EC-fläktar. I planeringen finns också en uppgradering av luftkonditioneringssystemen på tre färjor som går mellan Puttgarden och Rödby.


Källa: ebm-papst


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se