Facebook


Instagram

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer


2021-04-12

M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.
Bild: Föreningen M 20
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock.
Bild: Föreningen M 20
En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock.

Efter omfattande reparationer dockas M 20 ut från Beckholmen den 12 april tillsammans med andra historiska fartyg.
Bild: Föreningen M 20
Efter omfattande reparationer dockas M 20 ut från Beckholmen den 12 april tillsammans med andra historiska fartyg.

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra torrdockan på Beckholmen i Stockholm. Tack vare Föreningen M 20 har det k-märkta fartyget kunnat genomgå omfattande reparationer under vintern. Nu väntar en ny säsong till sjöss.

Minsveparen M 20 byggdes för en beräknad livslängd på 10-15 år med en eventuell förlängning på 10 år, men den 1 december 2021 fyller M 20 hela 80 år. Tiden i Flottans och allmänhetens tjänst har dock satt sina spår och inför den stora reparationen drog Föreningen M 20 med sina 250 medlemmar igång en insamling. Under mottot ”Rädda M 20” nåddes i år målet på 1 miljon konor. Och M 20 var räddat.

– Detta är en stor dag för M 20, vi har nu reparerat fartyget så hon kan segla ut och fira sitt 80-års jubileum 2021 i gott sjövärdigt skick. Grunden är också lagd för att vi skall kunna nå vår vision att bevara M 20 som ett sjögående museifartyg till hennes 100-års dag den 1 december 2041. Stort tack till alla som gjort det möjligt att bevara vårt marina kulturarv, säger Anders Torelm, ordförande i Föreningen M 20.

Det k-märkta fartyget är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg. Föreningen M 20 sköter allt underhåll, bemannar och driver fartyget helt på ideell basis.

– Sjöhistoriska museet har ett gott samarbete med Föreningen M 20 sedan starten 2005. Vi har följt och stöttat renoveringsprojektet och är mycket glada över att museifartyget M 20 nu åter är i gott sjögående skick. Förhoppningen är, när coronasituationen så tillåter, att fartyget kan visas upp för allmänheten både vid Museipiren och vid fartygets olika hamnbesök under den planerade jubileumsresan runt Sveriges kust i sommar, säger Hans-Lennart Ohlsson, sakkunnig på Sjöhistoriska museet.

En förutsättning för att kunna genomföra reparationerna har varit tillgången till rätt kompetens. På Beckholmen och Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm finns timmermän med en unik samlad kompetens om byggande och reparationer av träfartyg och i Västra dockan bedriver den ideella föreningen Beckholmens Dockförening sedan många år ett värdefullt arbete med att docka och underhålla Stockholms fina träskutor. En utmaning var att få tag i material till reparationerna. En trävaruaffär i Henån på Orust kunde dock leverera; En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock. Reparationsarbetena på Beckholmen har dokumenterats i både text och bild och kommer att publiceras i en bok om Minsveparen M 20.

Bidrag och donationer till reparationerna har kommit från Konung Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur, Stiftelsen Stockholms Grosshandelssocietet (Stockholms Borgerskap), Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm (Sjöhistoriskas Vänner), Familjen Burre Hellmans Stiftelse, Försäkringsbolaget Alandia samt många medlemmar och privatpersoner.


Källa: Sjöhistoriska Museet


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se