Facebook


Instagram

Nu har Nordens största LNG-terminal öppnat i Torneå


2019-06-13

Bild: Gasum

Den största terminalen i Norden för flytande naturgas (LNG) öppnade den 11 juni i Röyttä hamn i Torneå. Den nya terminalen är ett svar på den ökande efterfrågan av LNG med låga utsläppsvärden, och ökar försörjningssäkerheten för LNG i norra Norden. Den nya terminalen förbättrar områdets konkurrenskraft betydligt genom att säkerställa tillgång på energi som är prisvärd, har låga utsläppsvärden och som kan användas inom den lokala industrin, såväl som inom sjöfart och tunga vägtransporter.

Driftsättningen av Torneås nya terminal för flytande naturgas (LNG) kommer att säkerställa tillgång i norra Finland och Sverige. Terminalen är ett resultat av ett samarbete mellan flera företag under flera år via Manga LNG, ett samarbete mellan stålföretagen Outokumpu och SSAB, EPV Energy och energiföretaget Gasum. Wärtsilä valdes som huvudentreprenör.

– Torneåterminalen är ett banbrytande samarbete mellan flera företag och öppnandet är en länge efterlängtad milstolpe för oss alla, säger Kimmo Rahkamo, vice VD, Naturgas och LNG, Gasum.
– Utvecklingen av den nya LNG-terminalen stödjer Finlands och Nordens utsläppsmål. Övergången till renare bränslelösningar är en världsomspännande trend som måste påskyndas på alla sätt som är möjliga. Med användningen av LNG minskar vi de lokala förorenande utsläppen för sjö- och tunga landtransporter, samtidigt som vi håller norra Finlands industri konkurrenskraftig genom att erbjuda energi som har låga utsläppsvärden och är prisvärd i enlighet med olika operatörers behov.

– Torneås LNG-terminal är den största i Norden. Tidigare var den enda LNG-terminalen i Finland i Björneborg – ungefär 600 kilometer söderut, säger Mika Kolehmainen, VD, Manga LNG Oy.
– Torneåterminalen är utrustad med bunkringsstationer för LNG-fartyg, och utrustning för återförgasning av flytande naturgas, såväl som en lagringsenhet som omfattar en volym på 50 000 m3.


Den globala efterfrågan på LNG ökar i snabb takt
Antalet fartyg som använder LNG som bränsle i sjötrafik ökar globalt. Rahkamo menar att den nya terminalen kommer att få ännu fler operatörer intresserade av att använda LNG.

– Övergången till en koldioxidneutral framtid händer inte över en natt och därför är varje steg viktigt. Att utveckla en infrastruktur för distribution gör det enklare för nya operatörer att börja använda LNG. I framtiden kan samma gasinfrastruktur användas för att övergå till användning av flytande biogas (LBG), vilket kommer att minska utsläppen ytterligare, förklarar Kimmo Rahkamo.

Genom användning av LNG kan utsläppen av växthusgaser minskas med så mycket som 20 procent jämfört med traditionella bränslen. Dessutom producerar LNG inga lokala föroreningsämnen och genom användning av LNG, kan sjötrafiken uppnå de ambitiösa utsläppsmål som har fastställts inom och utanför EU. Med användning av förnybar och inhemsk biogas, kan utsläppen av växthusgaser minskas med så mycket som 85 procent.



Källa: Gasum


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se