Facebook


Instagram

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas


2020-06-29

De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen som beställdes 2018 är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Leverans beräknas till 2022.

Stena Line är mitt inne i en modernisering av sin fartygsflotta och rederiet låter inte den pågående pandemin stoppa detta. De två färjor som nu har börjat byggas* ska levereras under 2022, och är de sista av fem fartyg av serien E-Flexer som Stena Line beställt av Stena RoRo och som byggs på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Av de tre första fartygen har de två första, Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Det tredje fartyget, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och förväntas att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool enligt plan i början av 2021.

De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 % fler hytter och bäddar, 30 % ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 % lastkapacitet.

Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.


Stena Line moderniserar fartygsflottan

De fem fartygen av modellen E-Flexer, som konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo, är bland världens mest moderna och effektiva RoPax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt.

Förutom de fem nybyggda fartygen av modellen E-Flexer, kommer även två befintliga fartyg i flottan, Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas 36 meter och modifieras med effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan. Totalt ökar det lastkapaciteten med 30 % och tillför totalt 75 hytter. De två fartygen beräknas vara åter i trafik i Stena Lines nätverk under 2021.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.

Stena Line har ännu inte kommunicerat på vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer, eller de förlängda fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, kommer att trafikera.


Bland de utmärkande kännetecknen finns:

  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.
  • De två längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll. Elanslutningen möjliggör också en konvertering till elhybrid/laddhybrid i framtiden.
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.


Källa: Stena Line


Skriv ut



Däckaren Vinö byggdes i ek av Bröderna Kellgrens båtbyggeri på Vinö i Misterhults skärgård, Oskarshamns kommun 1950. Vinö är i mycket gott skick och har dessutom sin originalmotor kvar.
Däckaren Vinö byggdes i ek av Bröderna Kellgrens båtbyggeri på Vinö i Misterhults skärgård, Oskarshamns kommun 1950. Vinö är i mycket gott skick och har dessutom sin originalmotor kvar.

Historisk flotta växer när Sjöhistoriska k-märker både fartyg och fritidsbåtar

Sjöhistoriska museet k-märker ytterligare två fartyg och 14 fritidsbåtar. Totalt ingår nu över 300 fartyg och båtar i den flotta som håller det maritima...

Läs mer
Zugol 550
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet...

Läs mer
Semestertips:

Ny fotoutställning på Landskrona museum om lotsar och båtmän

Bild från utställningen.

Utställningen ”Lotsar och båtmän i Öresund” med fotografier av...

Läs mer
Vattenfall
Viking Mariella.

Alla Viking Lines fartyg återgår i trafik i juli

M/S Mariella och M/S Cinderella börjar trafikera den 2 juli. M/S Mariella trafikerar 2...

Läs mer
A Nepita efter ombyggnation.

Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena...

Läs mer


Högt förtroende för Sjöfartsverket bland svenskarna

Nu står det klart att Sjöfartsverket är en av Sveriges fem mest ansedda...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se