Facebook


Instagram

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas


2020-06-29

De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen som beställdes 2018 är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Leverans beräknas till 2022.

Stena Line är mitt inne i en modernisering av sin fartygsflotta och rederiet låter inte den pågående pandemin stoppa detta. De två färjor som nu har börjat byggas* ska levereras under 2022, och är de sista av fem fartyg av serien E-Flexer som Stena Line beställt av Stena RoRo och som byggs på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Av de tre första fartygen har de två första, Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Det tredje fartyget, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och förväntas att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool enligt plan i början av 2021.

De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 % fler hytter och bäddar, 30 % ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 % lastkapacitet.

Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.


Stena Line moderniserar fartygsflottan

De fem fartygen av modellen E-Flexer, som konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo, är bland världens mest moderna och effektiva RoPax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt.

Förutom de fem nybyggda fartygen av modellen E-Flexer, kommer även två befintliga fartyg i flottan, Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas 36 meter och modifieras med effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan. Totalt ökar det lastkapaciteten med 30 % och tillför totalt 75 hytter. De två fartygen beräknas vara åter i trafik i Stena Lines nätverk under 2021.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.

Stena Line har ännu inte kommunicerat på vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer, eller de förlängda fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, kommer att trafikera.


Bland de utmärkande kännetecknen finns:

  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.
  • De två längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll. Elanslutningen möjliggör också en konvertering till elhybrid/laddhybrid i framtiden.
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.


Källa: Stena Line


Skriv ut



Jolle av skräp ska hjälpa till att städa havet.
Jolle av skräp ska hjälpa till att städa havet.

Äventyrare plockar plast i Riddarfjärden från jolle av skräp

Fredagen den 25 september plockar äventyraren Oskar Kihlborg skräp ur Riddarfjärden, från en optimistjolle byggd med just plastskräp. Segelturen är finalen i en...

Läs mer
Zugol 550

Saab får beställning på radarkomponenter till amerikanska marinen

Ground-Air Task Oriented Radar, G-ATOR.

Saab har fått en beställning på 36,7 miljoner USD till den amerikanska marinens...

Läs mer


Kraftigt minskad passagerartrafik i svenska hamnar under andra kvartalet 2020

Under andra kvartalet var det totala antalet passagerare i svenska hamnar 2,2 miljoner, vilket...

Läs mer
Vattenfall


P&O:s superfärjor ska drivas mot en ny hållbar transportepok

ABB ska tillhandahålla elektriska, digitala och uppkopplade lösningar till P&O...

Läs mer
Batteri på kajen är nästa steg i Stenas elektirfiering av sjöfarten.

Powerbank på kajen – nästa steg för elektrifiering av sjöfarten

Stena tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en...

Läs mer


Hastighetsbegränsningar för fartyg – ny studie utreder konsekvenserna för svensk sjöfart

Är globala obligatoriska fartsänkningar lösningen på sjöfartens...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se