Facebook


Instagram

Styrkebesked från Stena Line:

Nya superfärjorna har börjat byggas


2020-06-29

De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena
De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen som beställdes 2018 är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Leverans beräknas till 2022.

Stena Line är mitt inne i en modernisering av sin fartygsflotta och rederiet låter inte den pågående pandemin stoppa detta. De två färjor som nu har börjat byggas* ska levereras under 2022, och är de sista av fem fartyg av serien E-Flexer som Stena Line beställt av Stena RoRo och som byggs på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Av de tre första fartygen har de två första, Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Det tredje fartyget, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och förväntas att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool enligt plan i början av 2021.

De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 % fler hytter och bäddar, 30 % ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 % lastkapacitet.

Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.


Stena Line moderniserar fartygsflottan

De fem fartygen av modellen E-Flexer, som konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo, är bland världens mest moderna och effektiva RoPax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt.

Förutom de fem nybyggda fartygen av modellen E-Flexer, kommer även två befintliga fartyg i flottan, Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas 36 meter och modifieras med effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan. Totalt ökar det lastkapaciteten med 30 % och tillför totalt 75 hytter. De två fartygen beräknas vara åter i trafik i Stena Lines nätverk under 2021.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.

Stena Line har ännu inte kommunicerat på vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer, eller de förlängda fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, kommer att trafikera.


Bland de utmärkande kännetecknen finns:

  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.
  • De två längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll. Elanslutningen möjliggör också en konvertering till elhybrid/laddhybrid i framtiden.
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se